برق گرفتگی خفیف ناشی از از لمس کردن لوازم الکتریکی مخصوصا یخچال ممکن است برای خیلی از ما پیش آمده باشد.

از طرفی یخچال فریزر از وسیله ای است که تمامی اعضای خانواده در روز بارها با آن تماس دارند پس برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند آزاردهنده باشد.

با توجه به اینکه یخچال فریزرها, به خصوص یخچال فریزرهای جدید و ساید بای ساید از سیستم الکترونیکی پیچیده‌ای برخوردار بوده و برق زیادی را در خود ذخیره می‌کنند ممکن است با ایجاد کوچکترین مشکل, برق را به بدنه یخچال وارد کنند. هرچند این برق القایی و ناچیز‌ بوده و نمی‌تواند آسیب‌های جدی به شما وارد کند, بهتر است دلایل مختلف آن را بدانید.در این مقاله به بررسی دلایل مختلف برق داشتن بدنه یخچال فریزرها می‌پردازیم.

نکته: با توجه به خطرناک بودن کار با برق, توصیه می‌کنیم در صورت احساس وجود برق در بدنه یخچال, برای جلوگیری از ایجاد مشکلات بیشتر برای یخچال فریزر و آسیب‌های جانی برای خود, در صورت نداشتن تخصص, حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

اگر نیازمند رفع مشکل برق بدنه یخچال هستید ? شمارتو ثبت کن

علت برق داشتن بدنه یخچال

برق بدنه یخچال می‌تواند ضعیف یا قوی باشد که با توجه به این شدت و ضعف می‌توان میزان جدی بودن مشکل را حدس زد. برقی که احساس می‌کنید می‌تواند ناشی از یک اتفاق کوچک, مثل پوشیدن لباس پشمی در زمستان و لمس کردن یخچال تا اتفاقات جدی تر و بزرگتر مثل معیوب بودن موتور یخچال باشد.
به هر حال با توجه به گستردگی سیم‌های یخچال و اینکه این سیم‌ها در داخل بدنه بوده و گاهی امکان بررسی تمامی آن‌ها به دلیل پلمپ بودن بدنه یخچال ممکن نیست, در اغلب موارد نمیتوان به طور قطع گفت که مشکل از کجاست. ولی ما در ادامه سعی کرده‌ایم تمامی احتمالات, از کوچک تا بزرگ را بررسی ‌کنیم.

مقاله جذاب : از بین بردن بوی بد یخچال را بخوانید.

1- معیوب بودن دو شاخه, سیم برق یا پریز یخچال

اولین قدم برای بررسی مشکل برق داشتن یخچال, بررسی روکش سیم برق یخچال و پریز برق است. اگر سیم برق یخچال فرسوده و عایق آن از بین رفته یا پریز مشکل دارد از یک متخصص برق کمک گرفته و مشکل را برطرف کنید.

2- فرسوده شدن سیم‌های داخلی یخچال

از علل برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند فرسوده شدن سیم‌های داخلی و از بین رفتن عایق سیم‌های یخچال باشد. در بعضی از یخچال فریزرها امکان دسترسی به درون یخچال از طریق باز کردن بدنه وجود دارد ولی اغلب نمیتوان پلمپ کابین یخچال را باز و به سیم‌ها دسترسی داشت.

مقاله جذاب: علت صدای یخچال را بخوانید

3- معیوب بودن ترموستات

قطع شدن سیم اتصال به زمین ترموستات, برق دزدی از سر کنتاکت‌های ترموستات, از بین رفتن عایق‌های داخلی توموستات و یا سیم‌های داخلی میتواند برق را از ترموستات به بدنه یخچال منتقل کند.

4- معیوب بودن موتور یخچال

وجود مشکل در کمپرسور و یا سیم‌ پیچ‌های داخلی موتور یخچال میتواند منجر به ایجاد برق در بدنه یخچال شود. گاهی نیز موتور نیم‌سوز میتواند بدنه یخچال را برق‌دار کند. برای بررسی وجود این مشکل:

  1. ابتدا یخچال را از برق بکشید تا خاموش شود.
  2. سپس رله استارت و اورلود را از موتور جدا کنید
  3.  یخچال را به برق وصل و روشن کنید
  4. وجود برق روی بدنه را با ولت متر اندازه بگیرید
  5.  اگر همچنان بدنه یخچال برق داشته باشد یعنی مشکل از موتور یخچال است

در این صورت میتوان موتور را برای بررسی‌های بیشتر به تکنسین و متخصص مربوط به تعمیرات یخچال و موتور آن سپرد.

5- معیوب بودن لامپ درون یخچال

معیوب بودن و یا سوختن سرپیچ لامپ درون یخچال میتواند منجر به اتصال سیم‌های آن به بدنه و برق دار کردن بدنه یخچال فریزر شود. در این صورت باید سرپیچ تعویض و یا سیم‌هایی که فرسوده شده تعویض و عایق بندی شود.

6- معیوب بودن بورد الکترونیکی یخچال

ممکن است برق از بورد به بدنه منتقل شود. یعنی برد نمیتواند برق موجود در خود را به ارت متصل کند و این برق به بدنه منتقل می‌شود.

7- دلیل برق داشتن بدنه یخچال نداشتن رطوبت است

یخچال و فریزرهایی که دارای سیستم یخ زدایی برای کنترل دما هستند، نسبت به الکتریسیته ساکن حساس‌ هستند. پس در شهرهایی که آب و هوای خشک دارند ممکن است الکتریسیته ساکن سبب برق دار شدن بدنه یخچال شود. برای برطرف شدن این مشکل بهتر است فضای آشپزخانه را مرطوب نگهدارید.

مقاله مرتبط با یخچال فریزر: تراز کردن یخچال 

چگونه برق بدنه یخچال را برطرف کنیم

همانطور که گفته شد بررسی و عیب یابی برق داشتن بدنه یخچال می‌تواند بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن باشد. وجود برق القایی در بدنه وسیله‌های برقی اتفاقی بسیار طبیعی‌ست و تولید‌کنندگان این برق را با سیم ارت به زمین انتقال می‌دهند پس وقتی بدنه یخچال شما برق دارد به این معنی‌ست که یخچال این برق القایی را به زمین منتقل نمی‌کند.
برخی از تکنسین‌ها برای رفع این مشکل, تعمیر موتور, تعمیر ترموستات و یا حتی باز کردن پلمپ یخچال و بررسی سیم‌های داخلی آن را پیشنهاد می‌کنند. ولی باید بدانید در هیچ یک از این موارد نمی‌توان به طور قطع تضمین کرد که مشکل برق بدنه یخچال برطرف خواهد شد. چرا که همانطور که گفته شد سیستم برق یخچال فریزرها بسیار پیچیده است.

مقاله مرتبط:  پوسیدگی درب یخچال

پس برای جلوگیری از هزینه‌های بی‌مورد و بی‌فایده, اگر یخچال به درستی کار می‌کند و مشکل فقط وجود برق در بدنه یخچال است پیشنهاد می‌کنیم برای برطرف کردن مشکل از روش‌های زیر استفاده کنید:

از سیم اتصال به زمین استفاده کنید

از موثرترین و مهمترین روش‌ها برای رفع مشکل برق بدنه یخچال استفاده از سیم ارت یا سیم اتصال به زمین است. همانطور که گفته شد اگر یخچال فریزر برق دارد یعنی برق اضافی با ارت به زمین انتقال پیدا نمی‌کند. برای حل این مشکل یک سیم را از یکی از پیچ‌های یخچال به ارت پریز برق وصل کنید تا برق اضافی به زمین منتقل شود.
نکته: گاهی در صورت قدیمی بودن ساختمان و نداشتن پریز دارای ارت, تکنسین‌ها اقدام به اتصال این سیم به لوله آب می‌کنند ولی این کار به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شود چرا که از نظر ایمنی میتواند بسیار خطرآفرین باشد. ممکن است در اثر یک اتصال کوچک برق, آب ساختمان برق‌دار شده و برای کسانی که در حال استفاده از آب هستند خطرات جانی به همراه داشته باشد.
پس اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یخچال را به زمین وصل کنید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • در آشپزخانه دمپایی پلاستیکی بپوشید
  • جلوی یخچال فریزر فرش پهن کنید
  • زیر و اطراف یخچال فریزر را خشک نگه ‌دارید

پس اگر یخچال فریزر شما به درستی کار کرده و مشکلی در عملکرد ندارد پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از هزینه‌های بی‌فایده از این روش‌ها برای برطرف کردن برق بدنه یخچال استفاده کنید.

اما اگر نگران وجود مشکل جدی در یخچال فریزر خود هستید و یا برق موجود در بدنه بسیار زیاد است می‌توانید از تکنسین‌های فیکسی کمک بگیرید.

سیم ارت یخچال چیست؟ چه کاربردی دارد؟

در صورت نبودن سیستم ارت در یخچال چه مشکلاتی داریم و راه حل آن چیست؟

سیم ارت در یخچال فریزر و بقیه لوازم خانگی به این منظور وجود دارد که جریان القایی از بدنه این دستگاه ها به داخل زمین انتقال پیدا کند.
معمولا در سیم کشی داخلی یخچال فریزر ها اقلب وسایل مصرفی مانند موتور,فن ها,برد دستگاه و… دارای سیمی به عموان سیم ارت می‌باشند گه در انتها همه به یکدیگر متصل شده و از طریق دو شاخه یخچال فریزر به پریز آشپزخانه متصل می شوند. توجه داشته باشید که خانه هم باید چاه ارت داشته باشد و همینطور سیم کشی ارت هم باید از چاه ارت به پریزهای خانه متصل باشد. در غیر این صورت جریان القایی به زمین انتقال پیدا نمی کند.

معایب نداشتن ارت در یخچال فریزر یا سیم کشی خانگی و راه حل آن:

در این صورت بعد از مدت زمان غیر مشخصی ممکن است کنداکت های وسایل مصرفی به خاطر استهلاک در یخچال فریزر, برق القایی با قدرت بسیار کمی بدهند و در قسمت هایی از بدنه که تراکم رنگی پایین یا رنگی نداشته باشد این برق القایی را حس کنیم. در برخی مواقع این حالت اذیت کننده است و باید چاره ای برای آن پیدا کرد. بهترین راه با کمترین خطر استفاده از پاپوش غیر رساناست یا می توان از موکت یا گلیمی در جلوی درب یخچال فریزر است تا مسیر عبوری این جریان را از بدن خودمان قطع کنیم.

مقاله مرتبط: علائم سوختن موتور یخچال

جمع بندی 

گاهی نکات ریزی که در وسایل برقی هرروز مشاهده می‌کنیم اگر برطرف نشود باعث خطرات جدی و جبران نشدنی می‌شوند. بهتر است همیشه موارد کوچک را بررسی کنیم تا باعث حوادث ناگوار نشوند. برق داشتن بدنه یخچال یا حتی علت برق داشتن بدنه یخچال ساید هم یکی از این موارد ریز و کوچک است که اگر جدی گرفته نشود ممکن است گاهی موجب حوادث جبران نشدنی شود.

 

اگر از این مقاله راضی بودید می‌توانید زیر همین مطلب برای ما نظراتتان را بنویسید.???

4.1/5 - (15 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

8 پاسخ

  1. سلام روز بخیر من مارک یخچالم هیمالیاس چند ماه بیشتر نیست که خریدمش چند روز پیش که اومدم درشو باز کنم دستمو برق گرفت و این چند بار دیگه ام تکرار شد . میخواستم بپرسم این خطرناکه؟

    1. سلام, وقت بخیر
      خیر خطرناک نیست. اساسا برقی که احساس می کنید برق القایی ست و خطری برای شما نداره اما میتونه آزاردهنده باشه. اگر ساختمونتون سیم ارت یا زمین داره یک سیم رو از یکی از پیچ های پشت یخچال به ارت وصل کنید تا برق اضافی به زمین منتقل بشه. در غیر این صورت میتونید جلوی یخچال یک فرش بندازید یا تو آشپزخونه دمپایی پلاستیکی بپوشید چون در اغلب موارد پیدا کردن منشا برق به دلیل گسترده بودن سیم کشی یخچال امکان پذیر نیست.

    1. سلام، وقت بخیر
      سیم ارت یخچال رو باید قسمت آهنی نزدیکترین پریز برق متصل کنید. توصیه میکنیم هرگز این سیم رو به لوله های آب یا گاز وصل نکنید که میتونن بسیار خطرآفرین باشن.

  2. درود
    در شرایطی که اتومات یخچال و کمپرسور خاموش است وقتی درب یخچال را باز می کنم لامپ روشن می شود در این حالت بدنه یخچال برق ندارد . اما به محض اینکه اتومات و کمپرسور یخچال شروع به کار می کند قسمتهای فلزی بدنه یخچال برق زیادی دارد . مشکل از کجاست؟ سپاس

    1. سلام دوست عزیز؛
      این احتمال وجود داره که موتور یخچالتون دچار مشکل شده و به همین دلیل وقتی شروع به کار میکنه به بدنه یخچالتون برق وارد میکنه .معیوب بودن موتور احتمال بیشتری داره اما این احتمال هم وجود داره که مشکل در سیم کشی یخچالتون باشه که باید توسط متخصص بررسی بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *