برای شما هم پیش آمده که به علت روشن نشدن لامپ یخچال ، زمانی که در تاریکی شب مواد غذایی را از داخل این وسیله می‌خواهید بردارید به مشکل بربخورید و هیچ چیزی را نبینید؟ این یک ابزار بسیار کاربردی است که که شما درون این وسیله را بهتر ببینید و از سلامت آن باخبر بشید. اما گاهی هم پیش می‌آید تا این لامپ کوچک روشن نمی‌شود و باعث نگرانی شما می‌شود.

صحت مطالب این نوشته توسط تکنسین متخصص تایید شده است.

در این مقاله از فیکسی برای شما خواهیم گفت که چرا لامپ یخچال روشن نمی‌شود و روشن نشدن آن چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند، همچنین خواهیم گفت که چگونه این وسیله کوچک را تعویض کنید.

مشکلات یخچال

مشکلات مختلفی ممکن است در عملکرد یخچال‌ها به وجود آید که می‌تواند بر کارایی و عملکرد آن‌ها تأثیر گذار باشد. مشکلات یخچال شامل افزایش دما، کاهش کارایی خنک کننده، ناکارآمدی در تنظیم دما و حتی روشن نشدن لامپ یخچال می‌شود.

از بین این مشکلات، روشن نشدن لامپ یخچال یکی از مشکلات بارز و متداول است. این مشکل می‌تواند از علت‌های متعددی مانند قطع برق، خرابی در مدار برقی یا قطعات الکترونیکی مرتبط با لامپ و یا خرابی در خود لامپ ناشی شود.

روشن نشدن لامپ یخچال می‌تواند باعث کاهش کارایی استفاده از یخچال و دشواری در دسترسی به مواد داخل آن شود. بنابراین، در صورت مواجهه با این مشکل، تعمیر یا تعویض قطعات معیوب لامپ یخچال می‌تواند به بازگرداندن عملکرد نرمال یخچال کمک کند.

کاربرد لامپ در یخچال چیست؟

این وسیله در یخچال می‌تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد.

  • برای دیده شدن بهتر مواد غذایی که درون یخچال است بسیار مناسب است.
  • اگر درب یخچال ایراد داشته باشد و به خوبی بسته نشود بهترین وسیله برای چک کردن آن همین لامپهاست. اگر درب یخچال را ببندید و لامپ همچنان روشن باشد، نشان دهنده این است که در به خوبی بسته نشد است.
  • اگر لامپ روشن یا خاموش نشود نشان دهنده ایرادات برقی در این وسیله است.

تا انتهای این مقاله با ما باشید تا به شما نحوه تعیض آن را بگوییم.

تعویض لامپ یخچال

علت روشن نشدن لامپ یخچال چیست؟

مشاوره تخصصی

از بهترین متخصصان مشاوره بگیرید

شاید چند دلیل ساده باعث ایجاد چنین مشکلی شده باشد که در اینجا به راحتی به شما خواهیم گفت که علت روشن نشدن لامپ یخچال چیست و چگونه آن را برطرف کنید.

اولین و مهمترین عامل سوختن لامپ است

لامپهای درون یخچالها هم همانند همان روشنایی های درون نشیمن و … در خانه شماست. عمر هر وسیله برقی مدتی مشخص است و بعد از گذراندن آن دوران دیگر برای شما کارایی ندارد.

اولین دلیل سوختن لامپ می‌تواند عمر طولانی و استفاده بیش از حد از آن باشد. و یا اگر این وسیله را به تازگی و یا چند سال است که خریدید، ممکن است بدلیل نوسانات برق این اتفاق افتاده باشد. نگران نباشید با یک تعویض ساده لامپ می‌توانید این نگرانی را برطرف کنید.

شما می‌توانید به راحتی از هر مغازه لوازم الکتریکی این وسیله را تهیه کنید. یخچال را برای اطمینان بیشتر از سلامتی خود و این وسیله از برق بکشید. لامپ را از محفظه خود جدا کنید و آن را تعویض کنید.

سرپیچ را چک کنید

اگر لامپ دستگاه سالم است، در مرحله دوم حتما سرپیچ را چک کنید. به دلیل رطوبت زیاد ممکن است که این وسیله دچار سوختگی، زنگ زدگی یا ایراد شده باشد. این ایرادات باعث می‌شود که از ورود برق به لامپ جلوگیری شود.

 سوختگی یک مورد کوچک در برد الکترونیکی

اگر همه موارد بالا را چک کردید و اتفاقی نیوفتاد، ممکن است ایراد از سوختن یک خازن کوچک در مدار باشد. در اینگونه موارد شما به تنهایی نمی‌توانید مشکلات وسیله خود را حل کنید و نیاز به یک فرد متخصص دارید. اگر خودتان اقدام به تعمیر کنید و تخصص کافی نداشته باشید ممکن است به دیگر موارد هم آسیب برسانید.

عوض کردن لامپ یخچال

میکروسوئیچ را چک کنید

اگر دقت کرده باشید هنگامی که درب یخچال باز می‌شود، روشنایی درون آن شروع به کار کردن می‌کند. ممکن است علت روشن نشدن لامپ یخچال همین مورد باشد. درب یخچالها قطعه ای دارند که با باز شدن آن فعال شده و مدار لامپ را وصل می‌کند تا لامپ روشن شود. اگر این قطعه ایرادی داشته باشد نمی‌تواند برق را به خوبی به روشنایی برساند.

تعویض و تشخیص این مورد هم ممکن است تخصص شما نباشد و اگر خودتان اقدام کند آسیب جدی به قطعات دیگر برسانید.

صرفه جویی در مصرف برق با انتخاب یک لامپ مناسب برای یخچال

حالا که درباره روشن نشدن لامپ یخچال به خوبی می‌دانید بهتر است به کاهش مصرف انرژی این مورد هم دقت کنیم

اگر شما هم از مصرف کنندگان صرفه جو و به فکر کاهش هزینه های زندگیتان هستید، باید بدانید که استفاده از لامپهای LED به شدت باعث کاهش میزان مصرف برق خواهد شد. البته نگران نباشید در حال حاضر و امروزه بیشتر این دستگاه ها از این نوع لامپ استفاده می‌کنند.

اگر یخچالهای شما عمر بالایی دارند ممکن است از این مدل روشنایی استفاده نشده باشد. نیازی نیست نگران این مورد هم باشید به راحتی با خرید روشنایی مناسب ال ای دی می‌توانید خودتان هم آن را تعویض کنید.

کاهش مصرف انرژی با تعویض لامپ یخچال

با تعویض لامپ چقدر در کاهش هزینه های برق صرفه جویی خواهد شد؟

واضح است که از روشنایی داخل یخچال به اندازه‌ی روشنایی مثلاً آشپزخانه یا اتاق نشیمن استفاده نمی‌کنید.

ولی این موضوع به این معنی نیست که استفاده از ال‌ای‌دی در این وسیله بی‌معنی باشد. درست است که درب یخچال را برای چند ساعت متوالی باز نمی‌گذارید اما حداقل حس بسیار خوبی دارد که بدانید تمامی وسایل منزل‌تان در مصرف برق بهره‌وری دارند. برای همین موضوع پس بهتر است که از همین مدل لامپها استفاده کنید.

جمع بندی

اگر لامپ داخل یخچا شما روشن نمی‌شود، یکی از دلایل بالا را دارد که دو دلیل اول را خودتان می‌توانید به خوبی تعمیر کرده و نیازی به تکنسین نیست. اما در موارد دیگر حتما باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و تنهایی اقدام به تعویض یا تعمیر نکنید.

4.2/5 - (5 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

8 پاسخ

  1. لامپ یخچال من سوخته من هرکاری کردم نتونستم سرپیچ رو باز کنم تا عوض کنم به یک تعمیرکار هم از برنامه هایی که توی گوشی ها هست زنگ زدم نیومدن چیکارکنم ؟ حتما باید عوض شه ضرری داره اگر عوض نکنم کلا؟

    1. سلام وقت شما بخیر سرکار خانم. بهتر اینه که عوض بشه اگر لامپ سوخته نیازی نیست سرپیچ رو عوض کنید . همون لامپ رو عوض کنید کافیه ولی اگر سرپیچ مشکل داره بهتره که یخچال رو اول از برق بکشید و بعد سرپیچ رو عوض کنید . بهتر اینه که این کارو به تعمیرکار بسپرید بهتون پیشنهاد میکنیم یا از سایت ما یا از هرطریقی که راحت هستید این کارو انجام بدید تا مشکلی برای خودتون و این وسیله پیش نیاد

  2. سلام اصن علت سوختن لامپ یخچال چیه اب بهش میخوره میسوزه یا انقدر برق میره میسوزه؟ والا ما هر چند وقت یبار لامپ این یخچالمون میسوزه دیگه کلافمون کرده هی باید زنگ بزنیم یکی بیاد برامون درست کنه توی این گرونی هی باید پول تعمیر کار بدیم

    1. سلام وقتتون بخیر
      سوختن لامپ یخچال می‌تونه علت‌های مختلفی از جمله نوسان برق, خیس شدن, ضربه خوردن و کیفیت پایین لامپ داشته باشه. لامپ‌های یخچال و فریزر مخصوصند چون باید دمای پایین رو تحمل کنند. لامپ‌های LED چون گرمای کمی تولید می‌کنند گزینه مناسبی هستند.
      اگر به لامپ دسترسی دارید خودتون می‌تونید لامپ رو تهیه و تعویض کنید. اما اگر به لامپ دسترسی ندارید چاره‌ای جز کمک گرفتن از کارشناس نیست.
      برای طولانی‌تر شدن عمر لامپ یخچال توصیه می‌کنیم: 1.حتما برای یخچال از محافظ استفاده کنید. 2.مراقب باشید لامپ خیس نشه و ضربه نخوره و 3.از لامپ‌های مرغوب استفاده کنید.
      اگر سوال دیگه داشتید در خدمتتون هستیم.
      همچنین میتونید با تماس با فیکسی از راهنمایی تلفنی کارشناسان ما هم بهره‌مند بشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *