بوی نم فرش و خیسی فرش بدترین حالتی است که در آشپزخانه می‌تواند اتفاق بی‌افتد. علت آب دادن یخچال چند مورد ساده است که به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید.

دلایل آب دادن یخچال می‌تواند ساده و نه چندان مهم, مثل قرار دادن مواد غذایی گرم یا باز و بسته کردن بیش از اندازه درب یخچال, یا بسیار مهم و نگران کننده, مثل مشکل در سیستم دیفراست باشد.
ممکن است آب دادن یخچال از زیر, پشت و یا داخل یخچال فریزر باشد که هر کدام دلایل متفاوتی دارند. هرچند گاهی پیدا کردن منشا ریزش آب در یخچال ساده نیست اما برای برطرف کردن مشکل, پیدا کردن منشا ریزش آب در یخچال بسیار مهم است.
در ادامه این مقاله از فیکسی, به بررسی آب دادن یخچال فریزر و دلایل آن می‌پردازیم.

 

اگر حوصله خواندن مقاله علت آب دادن داخل یخچال را ندارید، پادکست زیر را گوش دهید ?

3 منشا اصلی ریزش آب در یخچال

ابتدا با توجه به منشا ریزش آب در یخچال فریزر, مشکلات احتمالی را بررسی کرده سپس به بررسی تمام دلایل ریزش آب از یخچال می‌پردازیم.

1. ریزش آب از پشت یخچال

در صورتی که متوجه شدید ریزش آب از پشت یخچال فریزر است, به این معنی ست که ریزش آب از داخل یخچال نیست و مربوط به اتصالات آن می‌باشد. ریزش آب از پشت یخچال اغلب به دلیل نشتی آب از شیر آب یا لوله آب است.
تمامی لوله‌های ورودی آب از یخچال را بررسی کنید. اگر بر سر راه لوله آب فیلتر نصب کرده‌اید, مطمئن شوید نشتی آب از اتصالات آن نباشد.

2. ریزش آب از زیر یخچال

ریزش آب از زیر یخچال می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما مهمترین آن جابجایی یا شکسته شدن سینی تخلیه یخچال است. سینی تخلیه قسمتی از یخچال فریزر است که آب اضافی یخچال در آن جمع شده و در اثر گرمای کمپرسور یا موتور یخچال تبخیر می‌شود. اگر این سینی شکسته باشد این آب روی زمین ریخته و از زیر یخچال سرازیر می‌شود.

3. ریزش آب از داخل یخچال

چرا زیر یخچال اب میدهد؟

از مهمترین نشتی‌های آب از یخچال, نشتی آب از داخل یخچال است. در این صورت با جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای مواجه خواهید شد. نشتی آب داخل یخچال می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. در این صورت ممکن است مشکل, مسدود شدن لوله تخلیه آب و یا خرابی سیستم دیفراست باشد.

در ادامه تمامی دلایل را, فارغ از منشا آن‌ها بررسی می‌کنیم.

برای تعمیرات یخچال در کرج کلیک کنید.

8 دلیل آب دادن یخچال

  1. خرابی لاستیک دور درب یخچال
  2. مسدود شدن لوله تخلیه یخچال
  3. وجود برفک و یخ در قسمت اواپراتور یا تبخیر کننده
  4. شکستگی سینی تخلیه یخچال
  5. نشتی آب از یخساز یا آب‌سردکن یخچال
  6. معیوب بودن شیر یا لوله‌های ورودی آب یخچال
  7. خرابی فیلتر آب یخچال
  8. معیوب بودن مخزن آب یا Water Tank

1- خرابی لاستیک دور درب یخچال

اگر لاستیک درب یخچال دچار پوسیدگی یا خرابی شده باشد، درب یخچال به درستی بسته نمیشود. در این صورت هوای بیرون, وارد یخچال شده و باعث ایجاد رطوبت بیش از حد در یخچال می‌گردد. این رطوبت اضافی در سینی یخچال ریخته می‌شود و چون بیش از گنجایش سینی ست از آن سرازیر می‌شود.

راه حل 

برای جلوگیری از این اتفاق مطمئن شوید که لاستیک کاملا به درب یخچال متصل است. برای بررسی این مشکل می‌توانید از یک تکه کاغذ استفاده کنید. کاغذ را لای درب گذاشته و درب را ببندید, اگر کاغذ به راحتی بیرون کشیده شد, یعنی لاستیک دور درب معیوب است.

این کار را برای تمام دور درب انجام دهید. همچنین در صورت فرسودگی لاستیک و مشاهده پارگی یا سفت شدن لاستیک, می‌توانید لاستیک جدیدی را تهیه کرده و جایگزین لاستیک قدیمی کنید. در مقاله لاستیک دور درب یخچال به تفصیل به بررسی لاستیک دور درب یخچال پرداخته‌ایم.

2- مسدود شدن لوله تخلیه یخچال

 

در اکثر یخچال فریزرهای بدون برفک قسمتی به نام لوله تخلیه آب وجود دارد. رطوبت موجود در یخچال و همچنین آب ایجاد شده توسط چرخه یخ‌زدایی به این لوله هدایت شده و از آنجا داخل سینی تخلیه میریزد. ممکن است به دلیل مسدود شدن این لوله بر اثر وجود مواد غذایی, این چرخه با مشکل مواجه شود.

راه حل 

برای حل این مشکل ابتدا لوله تخلیه یخچال را پیدا کنید. این لوله اغلب پشت جامیوه‌ای قرار دارد. اما اگر موفق به پیدا کردن آن نشدید از دفترچه راهنمای یخچال فریزر خود کمک بگیرید. سپس اطراف لوله را تمیز و در صورت مسدود شدن آن با آب گرم یا مخلوط جوش شیرین و آب برای باز کردن لوله اقدام نمایید.

نکته: بهتر است جهت تمیز و باز ماندن لوله تخلیه, اطراف آن را مرتبا تمیز کنید.

برای تعمیرات یخچال سامسونگ کلیک کنید

3- وجود برفک و یخ در قسمت اواپراتور یا تبخیر کننده

اگر احساس می‎‌کنید یخچال به اندازه کافی سرد نیست و یا صدای وزوز از درون یخچال می‌شنوید احتمالا اواپراتور برفک زده است. برفک زدن اواپراتور باعث گرم‌تر شدن یخچال شده و موجب نشتی آب از یخچال میشود.

راه حل

در این صورت می‌توانید به مدت چند ساعت یخچال را از برق کشیده و خاموش کنید تا یخ‌ها آب شوند همچنین میتوانید از آب گرم برای از بین بردن برفک و یخ استفاده کنید.

نکته: توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از چاقو برای کندن برفک یخچال استفاده نکنید, چرا که احتمال آسیب جدی به یخچال وجود دارد.

البته باید بدانید وجود برفک در یخچال نشانه مشکلی جدی در آن است. چرا که هم یخچال‌های قدیمی و هم یخچال‌های جدید نوفراست (دارای چرخه یخ‌زدایی) به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سیستم بدون برفک کار کند. اگر یخچال شما قدیمی ست و چرخه یخ‌زدایی ندارد, برفک زدن نشانه خرابی ترموستات یخچال است. یعنی یخچال بیش از اندازه کار می‌کند. در یخچال‌های دارای چرخه یخ‌زدا میتواند مشکل از خرابی سنسور دیفراست یخچال، خرابی المنت یا هیتر، خرابی ترموفیوز یا ترمودیسک باشد.

رفع مشکل برفک زدن یخچال نیازمند تخصص و تجربه است. لذا پیشنهاد می‌کنیم برای برطرف کردن این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.

برای تعمیرات یخچال ال جی کلیک کنید.

4- شکستگی سینی تخلیه یخچال

همانطور که قبلا گفته شد, سینی تخلیه قطعه‌ایست که در زیر یخچال قرار داشته و آب اضافی یخچال وارد آن می‌شود. سپس آب جمع شده درون سینی تخلیه توسط گرمای کمپرسور یا موتور یخچال تبخیر می‌شود. اگر این سینی جابجا شده و یا دچار شکستگی شده باشد, آب موجود در آن روی زمین ریخته و از زیر یخچال سرازیر می‌شود.
راه حل
اگر سینی تخلیه جابجا شده آن را سر جای خود قرار دهید و اگر دچار شکستگی شده باید آن را تعویض نمایید.

5- نشتی آب از یخساز یا آب‌سردکن یخچال

شل شدن اتصالات لوله‌های آب به یخساز، می‌تواند علت نشتی آب از قسمت جلویی یخچال باشد. علاوه بر شل شدن، شلنگ‌های پلاستیکی می‌توانند فرسوده یا سوراخ شوند که این موضوع باعث نشتی آب از یخچال می‌شود.
راه حل
برای برطرف کردن این علت آبریزی یخچال می‌توانید شلنگ یخساز و اتصالات آن را تعویض کنید که برای اطمینان کامل از انجام درست کار، توصیه می‌شود رفع این مشکل را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

6- معیوب بودن شیر یا لوله‌های ورودی آب یخچال

اگر ریزش آب از پشت یخچال باشد نشان دهنده وجود مشکل در شیر و یا لوله ورودی آب به یخچال است. اگر شیر آب نشتی داشته و یا لوله‌ها سوراخ یا ترک خورده باشند آب از پشت یخچال به زیر یخچال سرازیر میشود.
راه حل
برای بررسی این مشکل شیر و لوله آبی که به یخچال می‌آید را بررسی کنید. همچنین لوله آبی را که از زیر یخچال فریزر به پشت یخچال می‌رسد را نیز بررسی کنید. ممکن است نشتی آب از پیچ باز و بسته کردن شیر آب باشد. تمام لوله های وارد شده به یخچال را بررسی کنید و مطمئن شوید هیچ کدام سوراخ یا معیوب نباشند. همچنین مطمئن شوید که لوله آب از جایش در نرفته باشد.
نکته: برای بررسی این مشکل یخچال را از برق بکشید و نکات ایمنی را رعایت کنید تا آسیبی به شما و دستگاه وارد نشود.

7- خرابی فیلتر آب یخچال

اگر یخچال شما دارای فیلتر است (اغلب یخچال فریزرهای جدید وساید بای ساید چندین فیلتر دارند) و در داخل یخچال آب مشاهده می‌کنید, معیوب بودن فیلترها می‌تواند علت ریزش آب در یخچال باشد. وقتی فیلترهای یخچال به مدت طولانی, بیش از مقدار تعیین شده, کار می‌کنند, دچار رسوب شده و این رسوبات سبب ترک خوردن فیلتر و نشتی آب از آن می‌شود.
راه حل
برای رفع این مشکل باید فیلتر آب و یا لوله‌های آن را در صورت ترک خوردگی, تعویض نمایید.
پیشنهاد میشود برای جلوگیری از این مشکل و مشکلات دیگر برای یخچال فریزر, پس از سپری شدن طول عمر مفید فیلترها, که اغلب 6 ماه است, اقدام به تعویض فیلترهای یخچال فریزر خود نمایید.

8- معیوب بودن مخزن آب یا Water Tank

مخزن آب یخچال یا Water Tank قسمتی از یخچال است که آب را برای خنک شدن در خود ذخیره میکند. اگر این قسمت به درستی متصل نشده و یا دچار شکستگی یا سوراخ باشد آب از آن نشت پیدا کرده و سبب ریزش آب از یخچال می‌شود.
راه حل
اگر به مخزن آب دسترسی دارید آن را بررسی کنید در غیر این صورت برای بررسی خرابی آن از یک متخصص کمک بگیرید. سوراخ شدن یا ترک خوردگی مخزن آب قابل تعمیر نبوده و در صورت بروز این مشکل باید آن را تعویض کنید.

برای تعمیرات یخچال جنرال الکتریک کلیک کنید.

فیکسی

نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش لوازم خانگی

 با در اختیار داشتن تکنسین‌های متخصص و با تجربه اقدام به نصب, سرویس و تعمیر انواع یخچال و فریزر می‌نماید. جهت ثبت درخواست تنها کافیست فرم درخواست را تکمیل نموده یا با ما تماس بگیرید.

جمع بندی

نکته بسیار مهمی که باید در رابطه با یخچال فریزر و اساسا تمام لوازم خانگی در نظر داشته باشید، این است که در صورت بروز مشکل, هرچند کم اهمیت, آن را جدی بگیرید و جهت رفع مشکل اقدام کنید. چرا که مشکلات به ظاهر کوچک, مثل آب دادن یخچال, می‌تواند نشانه وجود مشکل جدی در یخچال فریزر باشد و در صورت تعلل در تعمیر, ممکن است یخچال فریزر دچار مشکل جدی شده و شما را وادار ‌سازد تا هزینه بیشتری را برای تعمیر مشکل جدید پرداخت کنید.

اگر تخصص و دانش کافی ندارید, برای بررسی مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.

4.6/5 - (5 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

12 پاسخ

  1. یخچال من هرچند وقت یکبار کل فرش اشپزخونرو خیس میکنه . یکبارم یک تعمیرکار اوردم ولی مشکل حل نشد کلی هم پول دادم . همه چیزهاییم ام که نوشتید انگار بررسی کرد چه کنم؟

    1. سلام
      وقت بخیر
      اول از همه دقت کنید که آب به صورت دائمی میاد یا دوره‌ای. اگر به صورت دائمی آبریزی دارید مشکل یا از شیر آب یا شیلنگ‌های رابط شیر و یخچال است. اما اگر به صورت مقطعی و دوره‌ای ست مشکل از شیلنگ‌های داخلی یا رابط‌های شیلنگ‌هاست. این موارد رو بررسی کنید و اگر باز هم مشکل برطرف نشد باید دستگاه تون توسط تکنسین متخصص عیب یابی بشه. میتونید برای اعزام تکنسین از طریق فرم درخواست یا تماس تلفنی اقدام کنید.
      باز هم سوالی داشتید در خدمتتون هستیم.

    1. سلام, وقت بخیر
      اگر نشت از پشت یخچال باشه, آب از زیر یخچال سرازیر میشه. این حالت ممکنه چند دلیل داشته باشه: 1.اگه اخیرا یخچال شارژ گاز شده احتمال داره که گاز بیش از اندازه زده شده باشه. 2.احتمال داره سینی تخلیه که بالای کمپرسور یخچال قرار داره کج یا سوراخ شده باشه. 3.اگر آبسردکن دارید احتمال داره نشتی از شیر ورودی آب و یا شیلنگ های آب باشه. تمام این موارد باید بررسی و در صورت وجود مشکل برطرف بشن.

    1. سلام دوست عزیز،
      علت آب دادن آبسردکن بسته به نوع آبسردکن متفاوته. اگه آبسردکنتون دستیه احتمالا سوپاپ یا واشر سوپاپ آبسردکن مشکل داره. ولی اگه آبسردکنتون به آب شهری وصله احتمالا پدال آب یا شیر برقی معیوبه.

  2. سلام چرا یخچال فریزرمن آب وتخلیه نمیکنه روی موتور درنتیجه داخل کشوهای فریزر(زیرآخرین کشو)یخ میبنده؟

  3. سلام وقت بخیر من یک یخچال سامسونک دارم مدل rt820pn که از سقف یخچال ار درز لامپ سقفی قطره اب جمع میشه و میچکه . به نظر شما مشکل چیه ؟ البته این نکته رو هم بگم که لامپ رو دراوردم و دقت کردم دیدم از لای منافظ یونولیت که به فریزر وصله ریزش اب از اونجاست ممنون میشم اگز پپر نظری دارید با من در میون بگزارید

    1. سلام دوست عزیز؛
      این مورد باید حضورا بررسی بشه. اما بنا بر تجربه، گاهی لوله های آب یخساز یا آبسردکن که از بدنه یخچال عبور می کنند نشتی پیدا می کنند و از قسمت های مختلف یخچال بیرون میزنن. متاسفانه تعمیرش هم نیاز به باز کردن بدنه یخچال داره که اغلب در کارگاه انجام میشه.

  4. سلام چرا یخچال فریزرمن آب وتخلیه نمیکنه روی موتور درنتیجه داخل کشوهای فریزر(زیرآخرین کشو)یخ میبنده؟
    و اینکه بصورت دوره ای از زیر فریزر آب میاد و کف آشپزخونه جمع میشه

    1. سلام
      لوله درین زیر اواپراتور گرفتگی داره که معمولا یخ می بنده.یخچال فریزر را با درب باز به مدت 24 ساعت خاموش کنید درست میشه.اگر دوباره این ایراد تکرار شد از یک کازشناس کمک بگبرید تا مشکل را براتون حل کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *