علت کم نور شدن صفحه تلویزیون 

کم نور شدن صفحه تلویزیون که یکی از مشکلات رایج تلویزیون های LCD و LED ست میتواند بسیار آزاردهنده باشد و تماشای تلویزیون را سخ و حتی غیر ممکن کند.
تلویزیون های LED و LCD از خود نور ندارند و تصویر به کمک لامپ های سفید رنگ فلورسنت یا LED موجود در پشت صفحه نمایش داده میشود. در نتیجه خرابی این لامپ ها میتواند موجب کم نور شدن و یا از بین رفتن تصویر تلویزیون شود.
البته کم نور شدن صفحه تلویزیون میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد که در زیر به بررسی تمامی عوامل میپردازیم.
گاهی ممکن است تنظیمات تلویزیون سبب این مشکل باشد که در این صورت نیازی به مراجعه کارشناس نیست و میتوانید با تغییر تنظیمات مشکل را برطرف نمایید.
اما اگر مشکل از قطعات تلویزیون باشد باید از متخصص کمک بگیرید تا با تعویض قطعه معیوب مشکل را برطرف نماید.

علت های مختلف کم شدن نور تلویزیون

1. تنظیمات نور و علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

در تمامی تلویزیون ها قسمتی وجود دارد که میتوانید میزان روشنایی، میزان رنگ، نوع رنگ، کنتراست و دیگر تنظیمات مربوط به رنگ تصویر را تغییر دهید.
در صورت کم شدن نور تلویزیون در ابتدا بهتر است از قسمت تنظیمات، تنظیمات مربوط به نور و روشنایی را پیدا کرده و آن را تغییر دهید.
اگر با تغییر این گزینه ها تغییری در نور صفحه ایجاد نشد سراغ گزینه بعدی بروید.

علت بوی بد کولر گازی چیست؟

2. فعال بودن حالت ذخیره انرژی (Energy Saving) یا ECO

اغلب تلویزیون های جدید دارای سیستم ذخیره انرژی و یا Energy Saving هستند. این قابلیت که که در برخی تلویزیون ها با نام ECO نیز شناخته میشود در صورت فعال بودن نور صفحه را با توجه به نور محیط به صورت خودکار تنظیم میکند.
این قابلیت که حتما آن را در گوشی های هوشمند خود دیده اید به این صورت است که در صورت وجود نور زیاد در محیط (مثلا ساعات روشنایی هوا) نور تلویزیون را زیاد کرده و در صورت کم بودن نور محیط (مثلا در شب) نور صفحه تلویزیون را به حداقل میرساند.
اما گاهی این قابلیت به درستی عمل نمیکند و در هنگام نور زیاد محیط نور صفحه را کم میکند. برای برطرف کردن این مورد میتوانید از قسمت تنظیمات این گزینه را غیر فعال کنید.

مطالعه بیشتر: 10 علت داغ شدن ماشین لباسشویی | دلایل اصلی گرم شدن

3. گیرنده ها یا سایر دستگاه های متصل به تلویزیون

ممکن است به علت وجود مشکل در سیگنال و یا خرابی دستگاه های گیرنده نیز نور صفحه تلویزیون کم شود.
اتصالات گیرنده و سیم های متصل کننده گیرنده به تلویزیون را بررسی و تعویض نمایید. جای سیم ها و کابل ها را عوض کنید و دستگاه های مختلف را امتحان کنید. اگر تنها با یک دستگاه این مشکل وجود دارد مشکل از تلویزیون نیست. در صورت اطمینان از عدم وجود مشکل در اتصالات به سراغ بررسی مورد بعدی بروید.
در ادامه به بررسی دلایلی میپردازیم که نمیتوانید خود مشکل را برطرف کنید و باید از متخصص تعمیرات تلویزیون کمک بگیرید.

هیچ داده ای یافت نشد

4. خرابی بک لایت علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

همانطور که گفته شد پشت صفحه تلویزیون منبع نور وجود دارد که باعث روشنایی و نمایش تصویر در تلویزیون است. این قطعه همان بک لایت است که در صورت خرابی این قطعه، نور تصویر کم شده و یا کاملا از بین میرود.
بک لایت جزو قطعات مصرفی تلویزیون بوده که طول عمر مشخصی دارد. هر چقدر تلویزیون مدت طولانی تری روشن بماند و با نور بیشتری کار کند طول عمر بک لایت کمتر میشود.
در اغلب تلویزیون ها طول عمر بک لایت به صورت تعداد ساعت هایی که میتواند با حداکثر نور کار کند در دفترچه راهنما نوشته شده و شما میتوانید در منو تلویزیون تعداد ساعات روشن ماندن تلویزیون را ببینید تا مطمئن شوید چقدر از طول عمر بک لایت مانده است.
توجه: برای طولانی تر شدن عمر بک لایت تلویزیون را به مدت طولانی و بی وقفه روشن نگه ندارید و فقط در صورت استفاده آن را روشن کنید و همچنین استفاده از نور مناسب محیط و نور کم در افزایش طول عمر بک لایت تاثیر دارد.

تعویض بک لایت از موارد بسیار تخصصی ست و میتواند در صورت عدم تخصص به تلویزیون آسیب های جدی زده و هزینه های بالایی را برایتان رقم بزند. پس در صورت خرابی این قطعه حتما از متخصص کمک بگیرید.

5. سوختگی پیکسل یکی از علت های کم نور شدن صفحه تلویزیون

صفحه تلویزیون از میلیون ها پیکسل تشکیل شده که تصویر تلویزیون را تشکیل میدهد. خرابی هر یک از این پیکسل ها میتواند باعث به وجود آمدن لکه سیاه و یا در مواردی تاریک شدن صفحه تلویزیون شود.
این مشکل اغلب با وارد شدن ضربه به قسمتی از تلویزیون اتفاق میافتد و قابلیت تعمیر ندارد. در این صورت باید صفحه نمایش تعویض شود.
برای بررسی این مشکل باید از تکنسین متخصص کمک بگیرید چرا که این قطعات از قطعات حساس تلویزیون هاست و در صورت عدم تخصص میتواند به دیگر قسمت ها آسیب جدی وارد کند.

مطالعه بیشتر: ۵ علت کار نکردن دور تند ماشین لباسشویی

6. خرابی پنل تلویزیون علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

پنل تلویزیون از قطعات اصلی تلویزیون بوده که حدود 70 تا 80 درصد قیمت کل تلویزیون را تشکیل میدهد. این قطعه حساس قابلیت تعمیر نداشته و در صورت خرابی باید تعویض شود.
با توجه به مصرفی بودن این قطعه، استفاده بیش از اندازه از تلویزیون میتواند سبب خرابی آن شود. همچنین شستن صفحه تلویزیون با آب و یا برخورد اشیا به آن میتواند این قطعه حساس را خراب کند.
خرابی این قطعه به صورت ابری سیاه رنگ و یا لکه سیاه ظاهر میشود که نشان دهنده خرابی آن است.
تشخیص قطعی خرابی این قطعه باید توسط متخصص انجام شود و اغلب در صورت خرابی به صرفه تر است که کل دستگاه تعویض شود.

تذکر: به خاطر بالا بودن قیمت پنل، پیشنهاد میشود برای محافظت از آن از محافظ پنل استفاده کنید. مخصوصا اگر در منزل فرزند خردسال دارید برای جلوگیری از آسیب به پنل تلویزیون حتما از محافظ چنل استفاده نمایید.

جمع بندی علت کم نور شدن صفحه تلویزیون

تلویزیون های LCD و LED امروزی از حساسیت بسیار بالاتری نسبت به تلویزیون های قدیمی برخوردارند. به نگهداری دقیق تری نیاز دارند و تعمیر و عیب یابی آنها دشوار تر و حساس تر است.
لذا موکدا توصیه میکنیم حتی در صورت عیب یابی و اطمینان از ایراد به وجود آمده، تعمیر آن را به افراد متخصص بسپارید و در صورت نداشتن تخصص از باز کردن تلویزیون و اقدام به رفع مشکل بپرهیزید تا سبب ایجاد مشکلات بیشتر و متعاقبا هزینه بیشتری نشوید.

5/5 - (3 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *