انواع نوار درب یخچال چیست و کدام نوع از لاستیک دور درب یخچال برای یخچال های مختلف مناسب است؟ پاسخ به این سوالات و آگاهی از انواع لاستیک و نوار مناسب برای هر نوع و مدل یخچال، در هنگام خرابی و نیاز به تعمیر یا تعویض لاستیک دور درب یخچال، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نوع و کیفیت نوار درب یخچال می‌تواند تفاوت قابل توجهی در حفظ دمای داخلی یخچال و در نتیجه بهره وری و کاهش استهلاک یخچال و قطعات آن، ایجاد کند.

صحت مطالب این نوشته توسط تکنسین متخصص تایید شده است.

در این مقاله از فیکسی، قصد داریم به اکتشاف و تحلیل عمیق انواع مختلف نوار درب یخچال بپردازیم. از اهمیت آنها در حفظ کارایی یخچال گرفته تا نکات کلیدی برای تشخیص نشانه‌های فرسودگی و آموزش چگونگی تعویض آن‌ها به صورت خودکار، همه موارد را پوشش خواهیم داد تا در صورت بروز مشکل یا نیاز به جایگزینی، آمادگی کامل داشته باشید.

لاستیک دور درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال، که به آن نوار درب یخچال نیز گفته می‌شود، یکی از قطعات ساده و در عین حال حیاتی در حفظ کارایی و بهره‌وری یخچال است. این قطعه از مواد انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر سرما ساخته شده است تا یک پیوند آب‌بندی بین درب یخچال و بدنه آن ایجاد کند، از ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری نموده و مانع از خروج سرمای داخلی شود.

این عملکرد نه تنها به حفظ دمای ثابت داخل یخچال کمک می‌کند بلکه با کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر یخچال، به کارایی آن نیز می‌افزاید. با گذشت زمان، لاستیک دور درب ممکن است فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا کند، زیرا نشتی هوا می‌تواند منجر به افزایش مصرف انرژی و کاهش قدرت خنک‌کنندگی یخچال شود.

اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با لاستیک دور درب یخچال مانند نشانه های خرابی و اطمینان از امکان تعمیر، طریقه تعمیر یا مشکلات به وجود آمده برای یخچال فریزر در صورت خرابی لاستیک دور درب یخچال داشته باشید، پیشنهاد می کنیم مقاله لاستیک دور درب یخچال را مطالعه کنید.

مشاوره تخصصی

از بهترین متخصصان مشاوره بگیرید

انواع نوار درب یخچال

انواع نوار درب یخچال

 

آگاهی از انواع نوار درب یخچال به کاربران کمک می کند در هنگام خرابی و نیاز به تعویض نوار درب یخچال بتوانند نوع و مدل لاستیک را تشخیص داده و آن را تهیه کنند.

باید توجه داشته باشید اینکه نوار دور درب یخچال شما کدام یک از انواع نوار درب یخچال است، ارتباطی با برند یا مدل یخچال شما ندارد و هر کدام از انواع نوار درب یخچال می تواند برای هر یک از مدل ها و برندهای یخچال استفاده شده باشد.

پس برای تشخیص اینکه لاستیک دور درب یخچال شما کدام است تنها کافیست انواع نوار درب یخچال را بشناسید و با روش های گفته شده به راحتی نوع نوار درب یخچال خود را تشخیص دهید.

1.نوار دور درب یخچال پیچی

در این مدل که کمتر از دیگر انواع نوار درب یخچال در یخچال فریزرها به کار می رود، لاستیک به وسیله پیچ هایی به بدنه یخچال متصل شده است. در این مدل می توان به راحتی با پیدا کردن و باز کردن یا شل کردن پیچ های قرار گرفته دور تا دور درب یخچال، لاستیک را جدا کرد.

برای آگاهی از اینکه آیا این نوع از لاستیک دور درب یخچال در یخچال شما به کار رفته است تنها کافیست لاستیک را از قسمتی که به درب یخچال چسبیده اندی به بالا بکشید و دور تا دور آن را بررسی کنید. اگر پیچ ها را مشاهده می کنید یعنی مدل لاستیک دور درب یخچال شما پیچی است.

2.نوار دور درب یخچال چفتی

در این مدل از لاستیک های دور درب یخچال، لاستیک وارد یک شیار یا درز بر روی در یخچال شده به طوری که در آن چفت می شود. البته این نوع از نوار دور درب یخچال رایج نیست اما اگر یخچال شما از این نوع از لاستیک بهره می برد، خوش شانس هستید، چرا که به راحتی و بدون نیاز به متخصص قابل تعویض است.

برای تشخیص این مدل از انواع نوار درب یخچال، لبه ی لاستیک را از محل چسبیده به درب یخچال با دست بگیرید و آن را از درب یخچال جدا کنید تا بتوانید زیر آن را بررسی کنید. اگر پیچی مشاهده نمی کنید، پس لاستیک درب یخچال شما چفتی یا پرسی ست.

حال نوار را با فشار اندکی به بیرون بکشید. اگر لاستیک از درب یخچال جدا شد، لاستیک شما از نوع چفتی بوده و با کشیدن تمامی قسمت های نوار، می توانید آن را جدا کنید.

همچنین برای جایگزینی لاستیک جدید، باید حاشیه لاستیک جدید را در درز درب یخچال قرار داده و چفت را ببندید.

3.نوار دور درب یخچال پرسی

این مدل از انواع نوار درب یخچال که در اکثر مدل های یخچال فریزر به کار رفته است به راحتی قابل تشخیص بوده اما به سختی قابل تعویض است.

در این مدل، همانطور که از نام آن پیداست لاستیک دور درب یخچال، لای درز درب یخچال پرس شده است. در این نوع از نواد درب یخچال شما پیچی مشاهده نمی کنید و همچنین با کشیدن لبه لاستیک نمی توانید آن را جدا کنید. در این صورت می بینید که لاستیک به درون درب یخچال وارد شده و با کشیدن خارج نمی شود.

این مدل که از رایج ترین مدل های نوار درب یخچال است، به راحتی قابل تعویض و جایگزینی نیست و برای تعویض آن باید از متخصص کمک بگیرید.

برای تعویض این مدل از لاستیک دور درب، متخصص با استفاده از یک کاتر، لاستیک را از لای در برش داده و لاستیک جدید را بر روی در پیچ می کند. چرا که امکان قرار دادن مجدد لاستیک لای درب یخچال امکان پذیر نیست.

علائم خرابی نوار دور درب یخچال

خرابی لاستیک دور درب یخچال به آسانی قابل تشخیص است. هرچند یخچال فریزر از قطعات بسیاری تشکیل شده که خرابی آن‌ها می‌تواند علائم یکسانی داشته باشد و تشخیص قطعی خرابی‌ها اغلب به کمک متخصص و بازدید حضوری از دستگاه میسر است اما میتوانید به کمک علائمی که در زیر آمده خرابی لاستیک دور درب را تشخیص دهید.

  1.  اگر متوجه شدید که موتور یا همان کمپرسور یخچال فریزر به صورت مداوم کار می‌کند احتمالا نوار دور درب درست کار نمی‌کند. البته همان‌طور که در بالا اشاره کردیم, کار کردن دائم موتور می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.
  2.  اگر مواد غذایی زودتر از قبل فاسد می‌شوند احتمالا به خاطر ورود هوای گرم به داخل یخچال است.

تشخیص خرابی نوار دور درب یخچال

  • برای تشخیص خرابی لاستیک دور درب یخچال ابتدا آن را با دقت بررسی کنید. اگر در قسمت‌هایی ترک, پارگی یا شل شدگی مشاهده کردید و یا متوجه شدید قسمتی از لاستیک از درب یخچال جدا شده باید برای رفع مشکل اقدام کنید.
  • همچنین اگر درب یخچال به سختی باز میشود و چسبندگی بیش از حد دارد و یا احساس کردید نوار خشک شده و قدرت چسبندگی ندارد سعی کنید با دست خروج هوای سرد را بررسی کنید.
  • اما بهترین و ساده ترین راه استفاده از یک تکه کاغذ است. کاغذ را لای درب گذاشته و درب را ببندید. حالا سعی کنید کاغذ را بیرون بکشید. این کار را برای تمامی دور درب انجام دهید. حتی قسمت بالای درب یخچال که دسترسی به آن دشوار است. اگر به آسانی قادر به بیرون کشیدن کاغذ بودید به این معنی‌ست که لاستیک دور درب درست کار نکرده و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد.

تعویض لاستیک دور درب یخچال

همانطور که گفته شد لاستیک‌های دور درب یخچال‌ها با توجه به مدل دستگاه متفاوت است. هر کدام روش‌های خاص خود را برای تعویض دارند. تعویض لاستیک دور درب پیچی ساده‌تر از مدل‌های پرسی و چسبی‌ست. ما در زیر به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم. با این وجود اگر برای تعویض لاستیک دور درب یخچال خود نیاز به کمک و یا راهنمایی دارید, با مشاورین متخصص فیکسی در ارتباط باشید.

نکته: برای تعویض لاستیک دور درب و اساسا تعمیر یخچال فریزر در وهله اول یخچال فریزر را از برق کشیده و مطمئن شوید نکات ایمنی را رعایت می‌کنید.
توجه داشته باشید پس از تهیه لاستیک نو و قبل از تعویض, آن را درون ظرف آب داغ قرار داده و یا با سشوار گرم کنید تا فرمی که در هنگام جابه‌جایی و تاخوردگی گرفته اصلاح شود. سپس آن را با مقداری وازلین چرب کنید تا دچار ترک خوردگی و خشک شدگی نشود و طول عمر بیشتری پیدا کند.

نحوه تعویض لاستیک دور درب پیچی

ابتدا لاستیک را کنار زده و به وسیله پیچ گوشتی, پیچ‌های درب را باز کنید. البته توجه داشته باشید که نباید پیچ‌ها کاملا باز شوند و همین که بتوان لاستیک را از محفظه بیرون کشید کافیست. پس از شل کردن تمامی پیچ‌ها, لاستیک را از درب جدا کنید.

نحوه تعویض لاستیک دور درب پرسی یا چسبی

اگر با کنار زدن لاستیک پیچی مشاهده نکردید یعنی لاستیک از نوع چسبی یا پرسی ست. تعویض این لاستیک‌ها دشوار تر از نوع پیچی‌ست پس پیشنهاد می‌کنیم برای انجام دقیق کار آن را به یک متخصص بسپارید.
ابتدا گوشه لاستیک را بالا زده و با کاتر نقطه اتصال آن با درب را ببُرّید. سپس با استفاده از همان کاتر درز دور تا دور یخچال را باز کنید و لاستیک را بیرون بکشید. اگر لاستیک به قدری محکم چسبیده که نمیتوانید آن را بیرون بکشید با کاتر لاستیک را از لبه ببُرّید.
حال لاستیک جدید را داخل درز کنید و برای بهتر شدن کار هر 10 سانت را چسب بزنید.

علت های خشک شدن نوار دور درب یخچال

دلایل متعددی برای خشک شدن نوار دور درب یخچال وجود دارد:

  1. طول عمر: جنس نوار دور درب از پلاستیک بوده و طبیعی می باشد که پس از مدتی معیوب شود.
  2. بی کیفیت بودن نوار دور درب: هرچقدر کیفیت نوار درب کمتر باشد طبیعتا طول عمر آن کمتر خواهد بود
  3. درجه یخچال فریزر: اگر درجه دمای یخچال فریزر نامناسب باشد،روی خشک شدن نوار دور درب تاثیر میگذارد.
  4. نظافت و تمیز بودن نوار دور درب هم یکی دیگر از عواملی است که روی خشک شدن آن تاثیر گذار است.
  5. باز ماندن قسمتی از نوار دور درب: در این حالت نوار دور درب در مجاورت عبور هوا قرار گرفته و پس از مدتی باعث خشک شدن نوار دور درب می شود.

تعمیر لاستیک دور درب یخچال

اما چه زمانی نیاز به تعویض لاستیک نیست؟ بعنوان مثال در اغلب مواقع اگر لاستیک دچار چسبندگی, خشک شدگی و یا کمی شل شدگی شده باشد می‌توان آن را تعمیر کرد. اما اگر با اقداماتی که به آنها اشاره خواهیم کرد مشکل برطرف نشد و یا لاستیک دچار پارگی و یا ترک‌های عمیق شده بود باید آن را تعویض کرد.

  1.  اگر لاستیک دچار چسبندگی شده به احتمال زیاد به علت وجود مایعات و مواد غذایی بر روی آن است. پس برای رفع این مشکل تنها کافیست پس از جدا کردن لاستیک آن را با آب ولرم و مواد شوینده تمیز کنید. سپس با یک حوله اقدام به خشک کردن آن نمایید. پس از اطمینان از خشک بودن میتوانید مجددا از همان لاستیک استفاده کنید.
  2.  اگر لاستیک خشک شده باشد پس از جدا کردن لاستیک از درب, آن را داخل یک ظرف پر از آب جوش کرده و یا با استفاده از سشوار آن را گرم کنید. معمولا پس از استفاده طولانی, لاستیک دور درب خشک میشود که اغلب با این کار مشکل برطرف شده و می‌توان مجددا از لاستیک استفاده کرد.
  3. اگر قسمتی از لاستیک دچار شل شدگی و یا افتادگی شده, ابتدا لاستیک را با آب داغ یا سشوار گرم کرده و در قسمت شل شده یک دستمال یا پنبه قرار دهید. چند ساعت صبر کنید تا فرم بگیرد. این مشکل اغلب با این روش برطرف شده و نیاز به تعویض لاستیک نیست.

تميز كردن لاستيك درب يخچال

برای تمیز کردناین قطعه بهتر است که مراقب باشید تا آسیبی نزنید تا و محلولی استفاده نکنید تا نوار را از بین ببرید. از یک دستمال مرطوب نرم و شیشه پاک کن می‌توانید استفاده کنید. آب و جوش شیرین بهترین راه حل برای پاک کردن آن است.

اگر این لاستیک خیلی کثیف است می‌توانید از محلول سفید کننده وایتکس هم استفاده کنید.

پودر آب و صابون هم بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.

فیکسی؛

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

موارد

گارانتی خدمات

موارد

مرکز پشتیبانی 24 ساعته

موارد

مشاوره تخصصی

جمع بندی

توجه داشته باشید که نواد دور درب یخچال بسیار مهم و برای ماندگاری این محصول مهم است. حتما باید این قطعه را هر چند وقت یکبار چک و تمیز کنید. این لاستیک باعث نفوذ و یا جلوگیری از ورود هوای گرم بیرون به داخل و یا هوای سرد داخل به بیرون می‌شود. پس باید هر چند وقت یکبار درستی کار آن چک شود.

می‌توانید از تیم حرفه ای فیکسی برای چک کردن آن کمک بگیرید.

4.7/5 - (7 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

18 پاسخ

    1. سلام. وقتتون بخیر.
      تعویض لاستیک درب یخچال مدل پرسی سخت‌تر از مدل پیچی است. تعویض این نوع لاستیک نیاز به تخصص و تجربه داره و بهتره از یک متخصص کمک بگیرید. ولی اگر مایلید خودتون تعویض کنید, حتما اول از مدل و اندازه دقیق لاستیک دور درب مطمئن بشید بعد اقدام به خرید کنید. بعد از تهیه لاستیک دور درب جدید, باید لاستیک قدیمی رو از درب جدا کنید. برای این کار گوشه لاستیک رو با دست بگیرید و نقطه اتصالش به بدنه رو پیدا کنید. حال کاتر رو بین لایه بیرونی و درونی درب, جایی که لاستیک داخل اون قرار داره, قرار داده و لاستیک رو ببرید. این کار رو برای دور تا دور درب انجام بدید تا لاستیک کاملا از درب جدا بشه. حالا باید لاستیک نو رو جایگزین کنید. در این مدل یخچال‌ها امکان پرس مجدد لاستیک وجود نداره و باید با استفاده از پیچ‌های خودرو, لاستیک رو به یخچال پیج کنید.
      اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید هم میتونید از مشاوره رایگان تلفنی فیکسی استفاده کنید.

  1. سلام وقتتون بخیر . دستتون درد نکنه بابت توضیحاتتون انواع نوار درب یخچال باهم تفاوت دارن میشه بگید چند نوع داره؟ من میخوام خودم عوض کنم یه یخچال قدیمی دارم نمیدونم چی باید بگیرم

    1. سلام. وقت شما هم بخیر.
      اغلب تفاوت نوارها در رنگ,جنس, طول و عرض اونهاست. رنگ و جنس توسط تولید کننده انتخاب می‌شه و اگر از جای معتبری تهیه کنید میتونید مطمئن باشید که جنس خوبی دارن. چیزی که در تهیه لاستیک دور درب اهمیت زیادی داره, اینه که طول و عرض دقیق نوار دور درب رو اندازه بگیرید. تولید کننده‌ها با دونستن طول و عرض, نوار دور درب مناسب یخچال تون رو براتون تولید و ارسال می‌کنند.
      اگر سوال دیگه ای داشتید در خدمتتون هستیم.
      میتونید از مشاوره تلفنی فیکسی هم بهره‌مند بشد. متخصصین ما 24 ساعته پاسخگوی شما هستند.

  2. ببخشید علت خشک شدن نوار درب یخچال چه چیزی میتونه باشه و راه حل تعمیر آن چیه ؟ ممنون از پاسخگویی

    1. با سلام دوست عزیز. خشک شدن لاستیک دور در میتونه علت های مختلفی داشته باشه اما معمولا جنس بده نوار میتونه دلیل اصلی باشه. دلیل بعدی میتونه دمای نا مناسبه درون یخچال و یا رطوبت بیش از حد دمای بیرون و یا داخل یخچال باشه. بهتره از یک نواره با کیفیت استفاده کنید و از تعمیرکاران با تجربه برای تعویض کمک بگیرید.

    1. سلام فریبرز عزیز،
      بله اگر نیاز به خرید لاستیک دور درب یخچال دارید می تونید با ما تماس بگیرید و اگر لاستیک یخچال شما به صورت آماده موجود نباشه برای شما ساخته می شه.

    1. سلام شاهین عزیز
      هزینه تعویض لاستیک دور درب بستگی به مدل یخچال فریزرتون داره و اینکه چقدر نوار دور درب نیازه. برای اطلاع از قیمت دقیق میتونید با ما تماس بگیرید و مدل یخچالتون رو اعلام کنید تا هزینه تعویض بهتون اعلام بشه.

        1. سلام دوست عزیز؛
          برای استعلام موجودی نوار درب یخچال باید ابعاد و نوع لاستیک رو اعلام کنید.

    1. سلام
      قیمت نوار دور درب یخچال بسته به نوع لاستیک,کیفیت و سایز آن متفاوت است.در صورت نیاز با ثبت شماره در سایت یا تماس تلفنی به صورت دقیق تر می توانید مشاوره شوید.

    1. سلام
      بسته به سایز درب ها و نوع لاستیک آن ها متغیر است.سایز و نوع آن اندازه گیری کنید و با ثبت درخواست در سایت و یا تماس تلفنی مشاوره دقیق تری درباره قیمت محصولات بگیرید.

    1. سلام دوست عزیز؛
      برای تعویض لاستیک از چسب استفاده نکنید چون در آینده امکان تعویض مجدد لاستیک رو از دست میدید. اگر نوع لاستیک یخچال شما پرسی بوده، برای نصب لاستیک جدید باید از پیچ استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *