پوسیدگی درب یخچال

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که چند ساعت پس از قرار دادن مواد غذایی خشک در یخچال, متوجه وجود رطوبت در آنها می‌شوید. مثلا وقتی یک کیسه پلاستیکی پر از قارچ را درون یخچال گذاشتید, چند ساعت بعد متوجه شدید درون کیسه رطوبت وجود دارد. اما چرا؟ این رطوبت از کجا آمده؟ چرا توصیه می‌شود برای ماندگاری بیشتر میوه و سبزی‌ها در یخچال, آن‌ها را درون پارچه نگهداریم؟

شاید برایتان تعجب‌آور باشد ولی یخچال رطوبت تولید می‌کند! بله, داخل یخچال فریزر‌ها پر از رطوبت است که ما آن را به صورت قطرات آب روی دیواره و روی ظروف و کیسه‌های مواد غذایی درون یخچال می‌بینیم. البته نوع ساخت کابین یخچال به گونه‌ای است که این رطوبت درون یخچال باقی مانده و نمیتواند به بدنه یخچال آسیبی برساند. اما اگر به دلایل مختلف این رطوبت و یا آب موجود در قسمت‌های مختلف یخچال از کابین خارج شود, در طول زمان سبب پوسیدگی درب یخچال خواهد شد.

حتی ممکن است رطوبت موجود در کابین و یا آب ناشی از نشتی لوله‌های معیوب, بدون اینکه بفهمیم, وارد فضای بین درب و محفظه داخلی شده و ما زمانی متوجه آن شویم که پوسیدگی درب قابل رویت باشد, که در این مرحله دیگر کاری بجز تعمیر یا تعویض درب از دستمان بر نمیاید.

 

پوسیدگی درب یخچال

بیشترین پوسیدگی یخچال فریزرها متعلق به کجاست؟

بیشترین قسمتی که در معرض پوسیدگی قرار دارد درب یخچال و بیشترین نشتی آب و پوسیدگی درب‌های یخچال فریزرها متعلق به قسمت پایینی و یا زیر آبسردکن یخچال می‌باشد. این پوسیدگی‌ها میتوانند سطحی یا عمیق باشند ولی باید بدانیم وقتی پوسیدگی به مرحله‌ای رسیده که ما اثرات آن را روی درب میبینیم, اغلب به این معنی‌ست که زیر درب دچار پوسیدگی شدید است.
اما این مشکل, که زیبایی یخچال فریزر و حتی کل آشپزخانه و منزل شما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد, قابل تعمیر و حتی قابل پیشگیری‌ست. در این مقاله از فیکسی با ما همراه باشید تا همه چیز را در مورد آن بررسی کنیم.

مقاله های مرتبط: تعویض لولای درب یخچال

?برای رفع پوسیدگی، زنگ زدگی و… درب یخچال شمارتو ثبت کن ?

چگونه از پوسیدگی درب یخچال پیشگیری کنیم؟

عاقلانه‌ترین راه در خصوص مشکل, پیشگیری از آن است. شما می‌توانید با رعایت مواردی ساده, از بروز این مشکل جلوگیری کنید. در زیر به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • محفظه زیر آبسردکن را خشک نگهدارید

وقتی اقدام به استفاده از آبسردکن می‌کنیم, ممکن است مقداری آب از لیوان خارج و بیرون بریزد. در یخچال فریزرها محفظه زیر آبسردکن دقیقا برای همین منظور طراحی شده است. اما وقتی این محفظه به مدت طولانی خیس و پر از آب باقی بماند, این آب به درب نفوذ کرده و به مرور زمان سبب ایجاد پوسیدگی می‌گردد. پس مرتبا این محفظه را خشک کنید. همچنین می‌توانید درب محفظه را برداشته و زیر محفظه یک دستمال یا ابر نازک قرار دهید تا آب اضافی را جذب کرده و مانع نفوذ آن به درب شود.

  • شیر برقی معیوب را تعویض کنید

شیر برقی قطعه‌ای است که با فشار دادن پدال آب جریان آب را برقرار و با رها کردن پدال آب, جریان را قطع می‌کند. اگر به هر دلیلی این قطعه معیوب باشد, آب دقیقا بلافاصله بعد از رها کردن پدال قطع نمی‌شود. این خرابی شاید فقط باعث نشتی چند قطره آب شده و اصلا به نظر شما مشکل مهمی نباشد. اما آن را جدی بگیرید چرا که همین قطرات آب اضافی در طول زمان سبب پوسیدگی درب یخچال فریزر شما خواهد شد.

  •  از قرار دادن یخچال فریزر کنار اجاق گاز بپرهیزید

همانطور که گفته شد یخچال فریزرها خود رطوبت تولید می‌کنند. این رطوبت وقتی با گرمای اجاق گاز ترکیب شود سبب پوسیدگی بدنه یخچال فریزر شما خواهد شد. پس هرگز یخچال فریزر را کنار اجاق گاز و اساسا هیچ وسیله گرمایشی قرار ندهید. همچنین نباید یخچال فریزر کنار سینک ظرفشویی و یا محیط مرطوب باشد.

  • داخل یخچال را تا حد ممکن خشک نگهدارید

از قراردادن ظروف درباز مایعات مانند پارچ و لیوان بیش از مقدار مورد نیاز پرهیزکنید. درون و دیواره‌های داخلی یخچال را مرتبا با دستمال خشک کنید و مطمئن شوید آب درون یخچال جمع نشده باشد. اگر مایعی درون یخچال ریخت سریعا آن را خشک کنید.

  •  ترک خوردگی و خط و خش‌های درب یخچال را جدی بگیرید

خط‌‌ و خش‌های عمیق یا ترک خوردگی‌ درب یخچال میتواند سبب تجمع آب و پوسیدگی درب گردد. پس اگر روی درب یخچال ترک یا خط و خش عمیق مشاهده می‌کنید سریعا برای رفع آن اقدام کنید.

  • درزگیری آبسردکن

برای جلوگیری از ریزش آب از زیر آبسردکن می‌توانید درزهای محفظه تجمع آب آبسردکن را با چسب آکواریوم درزگیری کنید. این کار را هم در قسمت خارجی و هم داخلی انجام دهید. با این کار مانع نفوذ آب از آبسردکن به داخل درب می‌شوید.

برای از بین بردن بوی بد یخچال کلیک کنید.

 

پوسیدگی درب یخچال

چگونه پوسیدگی درب یخچال را تعمیر کنیم؟

اگر پوسیدگی خیلی شدید نباشد قابل تعمیر است و می‌توانید با صرف هزینه بسیار کمتر نسبت به تعویض, درب پوسیده را تعمیر کنید. ولی باید بدانید علاوه بر اینکه گاهی چاره‌ای جز تعویض درب نیست, در مواردی نیز بنا به درخواست مشتری, برای تمیزتر و زیباتر شدن درب, با وجود امکان تعمیر, کارشناس اقدام به تعویض درب می‌نماید.

در مراحل اولیه و در صورتی که پوسیده‌گی کم و سطحی بوده و به خود درب آسیبی نزده باشد, می‌توانید از دستوالعمل‌های زیر پیروی کرده و اقدام به رفع پوسیدگی نمایید:

  •  سرکه
    دستمال را آغشته به سرکه کنید و روی محل پوسیدگی قرار دهید. اجازه دهید 24 ساعت بماند. سپس محل آسیب دیده را تمیز کنید. می‌توانید برای ثابت نگه‌داشتن دستمال از چسب کاغذی استفاده کنید.
  • جوش شیرین
    جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و به صورت خمیر درآورید. سپس خمیر ایجاد شده را به محل مورد نظر بمالید. پس از 4 یا 5 ساعت خمیر را پاک و محل مورد نظر را با مسواک یا قاشق پلاستیکی یا چوبی تمیز کنید.
  •  نمک و لیمو
    روی محل مورد نظر نمک بپاشید سپس روی آن لیمو بریزید. اجازه دهید چند ساعت بماند. سپس با پوست همان لیمو محل مورد نظر را پاک کنید.

قبل از اقدام برای تعمیر, اگر آسیب سطحی‌ست و پوسیدگی به درب یخچال آسیب نرسانده, روش‌های فوق را امتحان کنید. هرچند در اغلب مواقع پوسیدگی وقتی به قسمت خارجی درب سرایت میکند که درون درب پوسیده و درب آسیب دیده است.

برای خواندن مقاله ارور یخچال الکترواستیل کلیک کنید.

 

پوسیدگی درب یخچال

برای تعمیر درب پوسیده مراحل زیر را انجام دهید

  1.  ابتدا یخچال را از برق بکشید.
  2.  قسمت پوسیده را با سمباده بکّنید.(اگر پوسیدگی خیلی عمیق باشد باید قسمت پوسیده درب را کاملا بریده و جدا کنید)
  3. با یک دستمال قسمت‌های خیس را خشک و محل نشت آب را با چسب آکواریوم بپوشانید.
  4.  پس از خشک شدن, قسمت‌های جدا شده را بتونه‌کاری کنید.
  5.  اجازه دهید بتونه کاملا خشک شود.
  6. سپس نوبت به رنگ کاری می‌رسد. برای رنگ میتوانید از قلم‌مو و یا اسپری استفاده کنید. رنگ آمیزی درب یخچال با قلم‌مو نیاز به جدا کردن و جابجایی درب ندارد ولی احتمالا اثر قلم روی درب می‌ماند.
  7. برای داشتن یک رنگ صاف و بی عیب و نقص باید از اسپری استفاده کنید که در این صورت به محیط کارگاهی نیاز خواهید داشت.
  8. رنگ‌آمیزی را تا سه لایه رنگ ادامه دهید. قبل از شروع رنگ هر لایه مطمئن شوید لایه قبلی کاملا خشک شده باشد.

نکته: تعمیر درب پوسیده از کارهای تخصصی و دشوار است. پس اگر در این کار سررشته ندارید, پیشنهاد می‌کنیم برای انجام بدون عیب و نقص کار, آن را به یک متخصص بسپارید.
مشکل پوسیدگی درب یخچال, فارغ از برند یخچال فریزر شما, پس از استفاده طولانی مدت ممکن است دچار پوسیدگی شود. پس برای جلوگیری از ایجاد هزینه و دردسر, از وقوع پوسیدگی با روش‌های گفته شده در مقاله پیشگیری کنید.

مقاله علت صدای یخچال و روش های رفع ان را از دست ندهید.

اگر پوسیدگی را از بین نبریم چه اتفاقی می‌افتد؟

مهمترین دلیلی که باید پوسیدگی را از بین ببریم رطوبت است. زمانی که این زنگ زدگی یا خرابی بوجود می‌آید و پوسیدگی عمیق باشد، سوراخ هایی ایجاد می‌شود که هوای بیرون از یخچال که معمولا هوای گرمی است به درون کابین یخچال نفوذ می‌کند و رطوبت وارد یخچال می‌شود. هوای گرم باعث فساد مواد غذایی درون یخچال می‌شود و یکی از دلایل سرد نکردن یخچال همین مورد است.

فشار بیشتری به یخچال برای سردکردن می‌آید و در اینصورت موتور یخچال سریعتر خراب می‌شود.

جمع بندی 

پوسیدگی درب یا زنگ زدگی درب یخچال گاهی ممکن است آسیب های جدی به این وسیله بزند که مجبور به هزینه های زیادی شویم. اگر با آموزش تعمیر پوسیدگی درب یخچال بالا نتوانستید مشکلات این وسیله برقی را برطرف کنید می‌توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا با راهنمایی های لازم بتوانیم تا جایی که امکان دارد به مشتریان خود کمک کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

7 پاسخ

  1. یخچال ما خیلی اوضاع خرابی داره و درش کامل دیگه داره از بین میره شما برای تعمیر میاید؟

    1. سلام, وقت بخیر
      بله. برای تعمیر درب پوسیده تکنسین به محل مراجعه کرده و درب رو از دستگاه جدا و برای تعمیر به کارگاه میبره. فقط کافیه با ما تماس بگیرید یا درخواست خودتون رو به صورت آنلاین ثبت کنید.

  2. سلام تعمیر پوسیدگی یخچال فقط برای در یخچاله یا اگه بدنه هم زنگ زده باشه تعمیر میکنید

    1. سلام دوست عزیز
      اگر مشکلی برای بدنه هم به وجود اومده باشه قابل حله. پوسیدگی، فرورفتگی، خط و خش و هر مشکل دیگه برای هر قسمتی از یخچال فریزرتون اتفاق افتاده باشه به راحتی قابل تعمیره.

  3. سلام وقتتون بخیر، ما یه یخچال قدیمی داریم که پایه نگهدارنده اش هم از پایین و هم بالا پوسیده شده و کلا شکسته شده و صرفه ای هم نداره بخوایم تعمیرش کنیم، یه سوال داشتم و اون اینکه آیا میشه با لولا، درب رو به بدنه پیچ کنم. از نظر تخصصی آیا همچین کاری امکان پذیر هستش، ممنون میشم راهنماییم کنید. با تشکر از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *