لاستیک دور درب یخچال، نواری ست که دور تا دور در یخچال قرار گرفته و باعث میشود فضای داخلی یخچال ایزوله شود و سرمای ایجاد شده توسط موتور یخچال در محفظه باقی بماند.

جنس این قطعه از پلاستیک بوده و اغلب طول عمر بالایی دارد و به راحتی خراب یا پاره نمیشود. اما اگر نوار در دچار خرابی یا پارگی شود یا اصطلاحاً شل شود و کارایی خود را از دست بدهد، سرمای تولید شده توسط موتور، داخل کابین یخچال نمی ماند و از آن خارج میشود. همچنین هوای گرم خارج از کابین به داخل یخچال منتقل شده و باعث میشود موتور برای خنک کردن داخل یخچال یا فریزر تلاش های بیهوده انجام دهد.

این کار علاوه بر فشار زیاد به موتور، باعث میشود یخچال یا فریزر به اندازه کافی خنک نشود.

صحت مطالب این نوشته توسط تکنسین متخصص تایید شده است.

در این مقاله از فیکسی، قصد داریم در رابطه با لاستیک دور درب یخچال، نشانه های خرابی، نحوه تعمیر و اطمینان از نیاز به تعویض و طریقه تعویض نوار دور در بیشتر بدانیم.

قطعات یخچال

یخچال‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین و ضروری‌ترین وسایل خانگی، از اجزا و قطعات متعددی تشکیل شده‌اند که هر کدام نقش مهمی در عملکرد کلی دستگاه ایفا می‌کنند. این قطعات شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن‌ها، ترموستات و البته لاستیک دور درب (یا نوار درب یخچال) می‌شوند.

لاستیک دور درب یخچال، که موضوع اصلی این مقاله است، یکی از قطعات کلیدی یخچال به حساب می‌آید که وظیفه عایق‌بندی درب یخچال را بر عهده دارد تا از ورود هوای گرم به داخل یخچال جلوگیری کرده و محیط داخلی آن را در دمای مطلوب نگه دارد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی، حفظ کیفیت مواد غذایی و افزایش طول عمر یخچال، تنها بخشی از مزایایی است که این قطعه حیاتی به ارمغان می‌آورد. در نتیجه، درک نقش قطعات یخچال و به ویژه لاستیک دور درب در حفظ عملکرد مطلوب دستگاه، برای هر کاربری امری ضروری است.

مقاله پیشنهادی: قطعات یخچال

جنس لاستیک دور در یخچال از چیست؟

جنس لاستیک دور در یخچال از نوعی پلاستیک با دوام است که تقریباً در تمامی برندها دارای ساخت یکسانی ست. این لاستیک در دو رنگ طوسی و سفید تولید میشود که بسته به رنگ و نوع یخچال فریزر شما متفاوت است.

داخل لاستیک از آهنربای ضعیف استفاده میشود که سرتاسر لاستیک کشیده شده و باعث میشود لاستیک به سمت در یخچال کشیده شود.

مقاومتی که در باز شدن در یخچال احساس میکنید نیز به خاطر همین آهنربا ست.

کاربرد نوار دور یخچال چیست و در صورت خرابی آن چه اتفاقی میافتد؟

لاستیک دور در یخچال باعث میشود سرمای تولید شده توسط موتور، درون یخچال بماند و موتور و کل سیستم سرما سازی یخچال، تلاش کند یک فضای بسته و محدود را به دمای مورد نظر برساند.

سرما مانند گرما نیست که به صورت ناگهانی در چند دقیقه پخش شود، بلکه سرما در واقع نبود گرما ست!

به همین دلیل سرد کردن یک محیط بسته مانند کابین یخچال یا فریزر به حدود 8 ساعت کار مداوم موتور و سیستم سرما سازی نیاز دارد. این در حالیست که کابین داخلی یخچال و فریزر کاملاً بسته باشد. حال تصور کنید سرمایی که با زحمت فراوان موتور ایجاد شده به راحتی به بیرون منتقل شده و گرما وارد یخچال شود.

در این صورت یخچال عملاً نمیتواند دما را به دمای مطلوب و مورد نظر شما برساند و این در حالیست که موتور دائماً در تلاش برای رساندن یخچال یا فریزر به آن دما ست!

در حالت طبیعی، موتور پس از رساندن یخچال یا فریزر به دمای مورد نظر استراحت می کند و دوباره وقتی دما به دلایلی مثل باز و بسته کردن در یا قرار دادن مواد غذایی داخل یخچال یا فریزر یا تبادل دمایی اندک با محیط بیرون، بالا رود، شروع به کار میکند.

اگر لاستیک دور در خراب باشد، موتور دائما کار کرده و استراحت نمیکند، این امر سبب استهلاک موتور و کاهش طول عمر آن خواهد شد.

همچنین تلاش مداوم برای خنک کردن یخچال و فریزر، میتواند به دیگر قطعات سیستم سرما سازی یخچال فشار آورده و آنها را نیز خراب کند.

لاستیک دور در برای برندهای مختلف یخچال چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

همانطور که گفته شد، نوارهای دور در یخچال از جنس پلاستیک هستند و شاید بتوان گفت با توجه به اینکه سیستم پیچیده یا تکنولوژی خاصی ندارند، تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

البته لاستیک دور دری که به صورت فابریک و اورجینال روی در یخچال شما قرار دارد، احتمالاً با لاستیکی که پس از تعویض روی آن قرار می گیرد، مخصوصاً اگر یخچال فریزر شما خارجی باشد، اندکی تفاوت کیفیتی دارد.

این تفاوت بسته به برند و نوع یخچال فریزر میتواند زیاد یا کم باشد.

تفاوت لاستیک های فابریکی و لاستیک های تعویض شده میتواند در نوع و جنس خود لاستیک یا در کیفیت یا مقدار آهنربای استفاده شده در آن باشد.

به هر حال اگر لاستیک دور در یخچال شما پاره یا خراب شده باشد به طوری که نتوان آن را تعمیر کرد، چاره ای جز تعویض آن وجود ندارد در غیر این صورت ممکن است سبب فشار به موتور و خرابی های بیشتر و متعاقباً هزینه بیشتری برای شما شود.

انواع نوار درب یخچال

به صورت کلی، میتوان لاستیک های دور در یخچال را به سه دسته مختلف تقسیم کرد:

  1. لاستیک دور در فشاری

این مدل از لاستیک های دور در جدیدترین نوع و راحت ترین مدل برای تعویض هستند. در بسیاری از یخچال فریزرهای جدید برای سادگی تعویض لاستیک به طوری که مشتری بتواند بدون نیاز به حضور متخصص، به تعویض لاستیک بپردازد، از این لاستیک ها استفاده میشود.

اگر لاستیک دور در یخچال شما از این مدل باشد، میتوانید با کشیدن نوار آن را از در یخچال جدا کنید. و به سادگی نیز با اندکی فشار دست، میتوانید لاستیک جدید را جایگزین کنید.

  1. لاستیک دور در پرسی

این نوع از لاستیک دشوارترین مدل برای تعویض است و تنها میتواند به وسیله متخصص انجام شود.

این مدل از لاستیک لای در پرس شده و در واقع نمیتوان آن را خارج کرد. برای تعویض این مدل از لاستیک، کارشناس آن را با برش از داخل در جدا کرده و لاستیک جدید را بر روی در پیچ میکند.

  1. لاستیک دور در پیچی

این نوع لاستیک که در مدل های قدیمی تر استفاده میشود نیز به راحتی برای کاربر قابل تعویض است.

در این مدل کافی ست لاستیک را اندکی بالا بدهید تا از زیر آن به پیچ ها دسترسی پیدا کنید و با ایز کردن یا شل کردن پیچ ها به راحتی لاستیک را از در جدا کنید.

ما در مقاله انواع نوار درب یخچال به صورت تشریحی به آموزش انواع نوار درب یخچال و لاستیک دور درب مناسب برای انواع یخچال پرداخته ایم که پیشنهاد می کنیم پیش از اقدام برای خرید لاستیک حتما آن را مطالعه کنید.

مشاوره تخصصی

از بهترین متخصصان مشاوره بگیرید

از کجا بفهمیم لاستیک دور در یخچال خراب شده؟

خرابی لاستیک دور در یخچال اگر به اندازه ای باشد که نیاز به تعویض داشته باشد به آسانی قابل تشخیص است.

از نشانه های خرابی لاستیک دور در یخچال میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارگی قسمت های مختلف لاستیک
  • خشک و سفت شدن لاستیک
  • از دست دادن خاصیت چسبندگی لاستیک یعنی در یخچال به راحتی و بدون هیچ فشاری باز میشود

دو آزمون برای تشخیص اینکه لاستیک نیاز به تعمیر یا تعویض دارد وجود دارد:

  1. تست سرمای خارج شده از یخچال

برای این آزمون دست یا صورت خود را اطراف لاستیک نگه دارید. این کار را برای دور تا دور لاستیک انجام دهید. اگر در محدوده ای احساس سرما کردید یعنی لاستیک در آن محدوده به درستی عمل نمیکند.

  1. تست کیپی لاستیک به وسیله یک تکه کاغذ

در این آزمون باید از یک تکه کاغذ استفاده کنید و آن را لای در یخچال یا فریزر قرار دهید و در را ببندید و سعی کنید کاغذ را بدون باز کردن در یخچال بیرون بکشید. این کار را برای دور تا دور در انجام دهید. اگر کاغذ در قسمتی به راحتی خارج شود، به این معنی ست که لاستیک نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.

آیا میتوان لاستیک دور در یخچال را تعمیر کرد؟

لاستیک ها ممکن است پس از سالها استفاده خشک شوند و کارایی خود را از دست بدهند. اگر لاستیک دچار پارگی نباشد و فقط چسبندگی خود را از دست داده و سفت و خشک شده باشد، در برخی موارد میتوان به جای تعویض لاستیک دور در آن را تعمیر کرد.

در هر حال بهتر است اگر لاستیک پارگی ندارد، قبل از اقدام برای تعویض، تلاش کنید لاستیک یخچال را تعمیر کنید.

برای این کار مراحلی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:

تعمیر لاستیک دور در یخچال

روشی که در ادامه این مقاله از فیکسی به آن خواهیم پرداخت، روشی ست که تعمیرکاران پس از تعویض لاستیک و جایگزین کردن لاستیک نو نیز انجام میدهند. چرا که لاستیک نو نیز سفت و خشک است و نیاز است با روش گفته شده شل و چسبنده شود:

توجه داشته باشید برای انجام این کار نیازی به خاموش کردن یخچال یا جدا کردن لاستیک از در یخچال نیست. فقط باید زمانی اینکا را انجام دهید تا بتوانید به مدت حداقل 8 ساعت در یخچال را باز نکنید.

پیشنهاد میکنیم این کار را شب قبل از خواب انجام دهید تا لاستیک یخچال تا صبح فرم بگیرد.

  1. مقداری آب (مثلا به اندازه یک کتری) روی اجاق گاز قرار دهید و تا زمان جوش آمدن آن صبر کنید.
  2. پس از جوش آمدن آب، اگر با روش های گفته شده متوجه شدید که قسمتی از لاستیک سفت شده، فقط روی آن قسمت و در غیر این صورت روی تمام لاستیک، آب جوش بریزید.
  3. ریختن آب جوش را تا زمانی ادامه دهید که لاستیک کاملاً شل شود.
  4. سپس با یک دستمال، آب لاستیک را بگیرید و آن را خشک کنید. این کار را سریع انجام دهید تا لاستیک سرد نشود.
  5. حال در یخچال را ببندید و با چسب کاغذی دور تا دور در را محکم کنید.
  6. اجازه دهید حداقل 8 ساعت به این صورت بماند.

احتمالا مشکل برطرف شده باشد. اگر دیدید این اقدام کمی لاستیک را چسبنده کرده یا در قسمت هایی اثرگذار بوده، پیش از اقدام برای تعویض لاستیک یک بار دیگر این کار را انجام دهید.

اگر مشکل برطرف نشد، این بار اقدام به تعویض لاستیک نمایید.

آیا میتوانیم خودمان لاستیک دور در یخچال را عوض کنیم؟

اگر لاستیک دور در یخچال شما از نوع فشاری یا پیچی باشد، بله میتوانید لاستیک را تهیه کرده و آن را به راحتی تعویض کنید.

اما تعویض لاستیک های پرسی نیاز به مهارت و تجربه دارد. چرا که لاستیک باید پس از خارج شدن به در یخچال پیچ شود.

لاستیک های موجود در بازار ایران

اگر نیاز به تعویض نوار دور در وجود داشته باشد، باید لاستیک یا توسط شما یا توسط تکنسین تهیه شده و نصب شود.

اما به خصوص برای یخچال فریزرهای خارجی این نگرانی برای مشتریان وجود دارد که کیفیت لاستیک خریداری شده کمتر از لاستیک فابریکی و اصلی یخچال باشد.

البته همانطور که گفته شد، لاستیک دور در یخچال جنس به خصوص یا تکنولوژی خاصی ندارد که تولید آن نیاز به فناوری به روزی داشته و تولید کننده های ایرانی نتوانند مشابه خارجی آن را تولید کنند. با این حال لاستیک های تولید شده در ایران اندکی با لاستیک هایی که به طور کارخانه ای روی یخچال شما قرار دارند اندکی از نظر کیفیت تفاوت دارند.

تمام لاستیک هایی که در بازار ایران وجود دارند در ایران تولید میشوند و تقریباً دارای کیفیت مشابهی هستند.

هرچند تولید کنندهای مختلف ممکن است کیفیت های مختلفی را با قیمت های مختلف تولید کنند که باید با توجه به برند و مدل یخچال فریزر خود  نوع مناسب یخچال خود را تهیه کنید.

لاستیک دور در یخچال را چگونه و از کجا بخریم؟

همانطور که گفتیم برای تعویض نوار دور در برخی از مدل های یخچال فریزر نیازی به حضور متخصص نیست و خود میتوانید آن را تعویض کنید.

اما لاستیک را کجا و چگونه تهیه کنیم؟

لاستیک دور در را باید از فروشندگان قطعات و فروشندگان لوازم یدکی یخچال تهیه کنید.

میتوانید هم به صورت حضوری هم به صورت آنلاین اقدام به خرید لاستیک دور در یخچال خود نمایید.

برای سفارش و خرید لاستیک باید ابعاد آن را اندازه بگیرید.

برای اندازه گیری ابعاد لاستیک دور در، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در یخچال را باز کنید.
  2. ارتفاع لاستیک را به صورت بیرون به بیرون، یعنی حداکثر اندازه یا طول لاستیک را اندازه بگیرید.
  3. حل باید عرض لاستیک را اندازه بگیرید. برای این کار نیز اندازه عرض لاستیک را به صورت بیرون به بیرون یعنی حداکثر اندازه آن را مشخص کنید.
  4. پس از آن باید نوع لاستیک را مشخص کنید. همانطور که گفته شد، لاستیک ها به 3 دسته تقسیم میشوند.
  5. بهتر است برند و مدل یخچال را نیز بدانید.
  6. حال با اطلاع از موارد بالا، برای خرید و سفارش لاستیک اقدام نمایید.

اگر لاستیک دور در یخچال موجود نباشد چه کنیم؟

اگر یخچال فریزر شما قدیمی یا از برند خاصی باشد ممکن است لاستیک دور در آن به صورت آماده موجود نباشد. در این شرایط چه باید کرد؟

در این شرایط با توجه به نوع و ابعاد لاستیک، آن را به صورت سفارشی برایتان می سازند.

دستگاه هایی وجود دارند که لاستیک را که به صورت متری و نواری موجود است با حرارت و با توجه به ابعاد مورد نیاز مشتری، به لاستیک مورد نیاز و مناسب یخچال فریزر تبدیل میکنند.

برخی از فروشندگان لوازم یدکی این کار را انجام میدهند و میتوانید با داشتن ابعاد و نوع لاستیک مورد نیاز خود، آن را سفارش دهید.

البته توجه داشته باشید که باید ابعاد لاستیک را بسیار دقیق اندازه گیری کنید  چرا که در صورت مغایرت ، حتی به مقدار بسیار جزئی، لاستیک را نمیتوانید استفاده کنید.

به همین دلیل پیشنهاد میکنیم در این شرایط از تکنسین برای اندازه گیری و نصب لاستیک کمک بگیرید.

آموزش تعویض لاستیک دور در یخچال

همانطور که پیشتر گفتیم  برخی مدل ها را خود میتوانید به راحتی تعویض کنید اما تعویض برخی دیگر به حضور کارشناس با تجربه نیاز دارد.

مدل های پیچی و فشاری به راحتی قابل تعویض هستند اما مدل های پرسی دشوار بوده و نیاز به تجربه و تخصص دارد.

در ادامه به آموزش تعویض مدل های مختلف لاستیک میپردازیم:

تعویض لاستیک های فشاری و پیچی

تعویض این مدل ها ساده بوده و به راحتی میتوانید خود آنها را عوض کنید.

برای تعویض این مدل از لاستیک ها کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

  1. ابتدا یخچال را خاموش کنید
  2. سپس نوار دور در را با فشار (در مدل فشاری) و یا با باز کردن پیچ (در مدل پیچی) از در جدا کنید
  3. لاستیکی که خریداری کرده اید را در محل نصب کنید

توجه: در این مرحله نیازی نیست که از آب جوش استفاده کنید و ابتدا لاستیک را در آب جوش بخوابانید تا نرم شود. چرا که در این صورت لاستیک نرم شده و صب آن برایتان دشوار خواهد شد.

  1. پس از نصب لاستیک پیچ ها یا درزها را ببندید تا لاستیک کاملا در جای خود محکم شود.
  2. در مرحله بعد و پس از نصب لاستیک، باید با آب جوش لاستیک را نرم کنید تا به در یخچال بچسبد. در واقع این مرحله مهمترین مرحله و در واقع فوت کوزه گری تعویض لاستیک است.

برای این کار مقدار زیادی آب را بجوشانید و پس از نصب بر روی لاستیک بریزید تا کاملا نرم و چسبنده شود. شاید مجبور باشید چند باز این کار را انجام دهید.

سپس در یخچال را ببندید و با چسب کاغذی کمی محکم کنید. پس از این کار در یخچال را نباید به مدت تقریبا 8 ساعت باز کنید.

اگر پس از یکبار انجام دادن این مراحل لاستیک به یخچال نمیچسبد نگران نباشید، کاملا طبیعی ست. ممکن است نیاز باشد این کار را چندین بار تکرار کنید تا لاستیک کاملاٌ فرم در یخچال شما را به خود بگیرد.

تعویض لاستیک های پرسی

تعویض لاستیک های پرسی اندکی با انواع دیگر متفاوت است و توصیه میکنیم اگر تخصص و تجربه کافی در این زمینه ندارید حتما از متخصص کمک بگیرید.

اما اگر میخواهید خودتان لاستیک دور در پرسی را تعویض کنید، در ادامه توضیحاتی در این زمینه ارائه داده ایم:

  1. یخچال را از برق بکشید و خاموش کنید.
  2. همانطور که میدانید لاستیک های پرسی، لای در یخچال پرس شده اند پس باید در این مرحله باید با استفاده از کاتر لاستیک را از لای در برش دهید.

برای این کار کاتر را وارد محل قرار گیری لاستیک روی در نمایید و آن را از داخل پاره کنید.

  1. لاستیک بریده شده را از در یخچال جدا کنید.
  2. در این مرحله باید لاستیک جدید را به در یخچال پیچ کنید.

توجه: برخی از تعمیرکاران در این مرحله به جای پیچ از چسب استفاده می کنند. هرچند استفاده از چسب ساده تر است اما پیشنهاد میکنیم از چسب برای چسباندن لاستیک استفاده نکنید چرا که در این صورت اگر بعدها بخواهید مجددا لاستیک را تعویض کنید با مشکل مواجه خواهید شد.

  1. میتوانید در این مرحله با استفاده از اندکی چسب، چهارگوش لاستیک را روز در ثابت کنید تا راحت تر بتوانید ادامه کار را انجام دهید.
  2. بسته به اندازه در دو یا 3 سوراخ با دریل روی در ایجاد کنید. توجه کنید که مته را خیلی به در فشار ندهید تا در کاملا سوراخ نشود و در واقع مته از سمت دیگر در خارج نشود.
  3. پس از سوراخ کردن لاستیک را با پیچ کوتاه روی در ببندید.
  4. در مرحله بعد مانند روش گفته شده برای لاستیک خای فشاری و پیچی، باید با آب جوش لاستیک را نرم کنید تا به در یخچال بچسبد. در واقع این مرحله مهمترین مرحله و در واقع فوت کوزه گری تعویض لاستیک است.

برای این کار مقدار زیادی آب را بجوشانید و پس از نصب بر روی لاستیک بریزید تا کاملا نرم و چسبنده شود. شاید مجبور باشید چند باز این کار را انجام دهید.

سپس در یخچال را ببندید و با چسب کاغذی کمی محکم کنید. پس از این کار در یخچال را نباید به مدت تقریبا 8 ساعت باز کنید.

اگر پس از یکبار انجام دادن این مراحل لاستیک به یخچال نمیچسبد نگران نباشید، کاملا طبیعی ست. ممکن است نیاز باشد این کار را چندین بار تکرار کنید تا لاستیک کاملاٌ فرم در یخچال شما را به خود بگیرد.

ریختن آب جوش روی نوار یخچال

همانطور که گفته شد، یکی از روش هایی که برای نرم کردن یا برطرف کردن مشکلات لاستیک در یخچال مانند خشکی یا نچسبیدن لاستیک درب یخچال از آن استفاده می شود، ریختن آب جوش روی نوار یخچال است. اما این کار را چگونه باید انجام داد.

  1. برای انجام این کار با توجه به زمان کوتاه مورد نیاز، نیازی به خاموش کردن یخچال فریزر نیست. اما توجه داشته باشید که نکات ایمنی را رعایت کنید.
  2. همچنین توجه داشته باشید که پس از ریختن آب جوش روی نوار یخچال و انجام اقدامات مورد نیاز، درب یخچال را باید به مدت چندین ساعت بسته نگه دارید. پس بهتر است این اقدامات را شب قبل از خواب انجام دهید.
  3. قبل از شروع، مقدار آب را جوش بیاورید و در دسترس داشته باشید. همچنین به چسب کاغذی نیز نیاز خواهید داشت.
  4. درب یخچال را باز کنید تا به دور تا دور لاستیک دسترسی داشته باشید.
  5. آب جوش را بر روی لاستیک بریزید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا تمام قسمت های لاستیک کاملا نرم شود.
  6. سپس درب یخچال را ببندید و با چسب کاغذی اندکی فشار داده و محکم کنید تا کاملا به درب یخچال بچسبد.
  7. درب یخچال را تا حدود 8 ساعت بسته نگه دارید و سپس باز کنید.
  8. اگر لاستیک یخچال شما چسبندگی خود را به دست آورده و نرم تر شده پس مشکل رفع شده اما اگر این راه حل نتوانست مشکل را رفع کند، باید برای تعویض لاستیک اقدام نمایید.
  9. اگر لاستیک را تازه خریداری کرده و این مراحل را انجام داده اید اما لاستیک هنوز چسبندگی کافی ندارد، این مراحل را تا برطرف شدن مشکل تکرار کنید.

 

فیکسی؛

مرکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی

موارد

گارانتی خدمات

موارد

مرکز پشتیبانی 24 ساعته

موارد

مشاوره تخصصی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تمامی مطالب مربوط به لاستیک دور در یخچال را پوشش دهیم. اگر همچنان سوالی دارید که بی پاسخ مانده میتوانید با ما تماس بگیرید یا مشکل خود را زیر همین مقاله بپرسید تا کارشناسان فیکسی در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

4.6/5 - (11 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید