خاموش شدن ماشین ظرفشویی

خاموش شدن ماشین ظرفشویی حین کار با توقف ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین انجام شستشو متفاوت بوده و هر کدام دلایل متفاوتی نیز دارند.
خاموش شدن ماشین ظرفشویی به این معنی ست که ماشین ظرفشویی ناگهان در حین انجام کار و در خلال انجام شستشو خاموش میشود و دیگر هیچ برقی وارد ظرفشویی نمیشود. در این صورت پنل خاموش شده و دکمه ها نیز کار نمیکنند.

اما توقف ناگهانی ماشین ظرفشویی حین انجام کار به این معنی ست که ماشین ظرفشویی خاموش نیست و برق در آن وجود دارد. حتی دکمه های پنل کار میکنند اما عملیات شستشو به ادامه پیدا نمیکند و کار ظرفشویی متوقف شده است.

پس میتوان خاموش شدن یا از کار افتادن ماشین ظرفشویی را به دو دسته تقسیم کرد. علت این تقسیم بندی این است که بتوانیم عیب یابی را دقیق تر انجام داده و مشکل را با دقت بیشتری شناسایی کنیم:

  1.  ماشین ظرفشویی خاموش شده است. به این معنی که هیچ برقی در ماشین ظرفشویی وجود ندارد.
  2. ماشین ظرفشویی روشن است اما در حین کار متوقف شده است. (متوقف شدن ماشین ظرفشویی حین کار)

در ادامه این مقاله از فیکسی، به بررسی هر یک از این علائم پرداخته و علت هر یک را به صورت جداگانه بررسی میکنیم.

خاموش شدن ماشین ظرفشویی

همانطور که گفته شد خاموش شدن ماشین ظرفشویی به معنی نبود برق در ماشین ظرفشویی ست. در این صورت ماشین ظرفشویی در حین انجام شستشو ناگهان خاموش شده و انگار که برق ر فته باشد تمام چراغ های آن نیز خاموش میشود.

دلایل زیر میتواند منجر به بروز این مشکل شده باشد:

برای تعمیر ماشین ظرفشویی کنوود در کرج کلیک کنید.

علل خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

1. مشکل در سیم اصلی برق

شایعترین دلیل خاموش شدن ماشین ظرفشویی خرابی سیم اصلی برق آن است. سیم اصلی برق ممکن است بر اثر کشیدگی از جای خود خارج شده و اتصال خود را با ماشین لباسشویی از دست بدهد. اگر ماشین لباسشویی را جابجا کرده اید یا سیم برق آن برای رسیدن به پریز کشیده شده احتمال بروز این مشکل وجود خواهد داشت.

2. نوسانات برق

نوسانات برق میتواند سبب خاموش شدن ماشین ظرفشویی شود! چگونه؟

در ابتدا اگر از محافظ برق استفاده میکنید نوسانات شدید برق منجر به قطعی برق شده تا به ماشین ظرفشویی آسیب نرسد. اگر از محافظ برق استفاده نمیکنید نیز نوسانات برق میتواند منجر به سوختن برد الکترونیکی یا موتور شده و خاموشی ماشین ظرفشویی را به همراه داشته باشد.

3. خرابی برد الکترونیکی

همانطور که گفته شد خرابی برد الکترونیکی نیز میتواند خاموشی ماشین ظرفشویی را به همراه داشته باشد. برد الکترونیکی به دلایل بسیاری از قبیل نوسانات برق یا استفاده طولانی مدت و اتمام طول عمر قطعات آن میتواند خراب شده و خاموشی ظرفشویی را به همراه داشته باشد.

4. فیوز حرارتی

فیوز حرارتی قطعه ایست که در ماشین لباسشویی قرار دارد تا از قطعات آن در برابر گرمای بیش از اندازه محافظت کند.
در واقع هرگاه به دلایلی مثل نوسانات برق یا خرابی المنت، دما بالا رود فیوز حرارتی میپرد و برق را قطع میکند. در این صورت احتمالا قطعه ای از ماشین ظرفشویی معیوب شده و فیوز برای محافظت از ظرفشویی پریده است.

همچنین ممکن است دما بالا نرفته و فیوز به دلیل خرابی پریده باشد که در این صورت باید فیوز و دیگر قطعات بررسی شوند.
پس در صورت بروز این مشکل باید برای بررسی قطعه یا قطعات معیوب از متخصص کمک بگیرید.

برای دیدن ارور ظرفشویی بوش کلیک کنید.

متوقف شدن ماشین ظرفشویی حین کار

گاهی پیش میاید که ماشین لباسشویی در حین انجام شستشو ناگهان متوقف میشود و دیگر ادامه شستشو را انجام نمیدهد.
این مشکل که از مشکلات شایع ماشین های ظرفشویی ست میتواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم:
علل متوقف شدن ماشین ظرفشویی حین کار

1. مشکل در ورود آب

وارد نشدن آب به ظرفشویی یعنی ناتوانی آن در شستشوی ظرفها.

اگر مشکل ورود آب باشد ظرفشویی نمیتواند شروع به کار کند. در این صورت باید شیر ورودی آب، اکووا استاپ، شیلنگ ورودی و شیر برقی را بررسی کنید.
گاهی ممکن است به دلیل فشار پایین آب در ساختمان با این مشکل مواجه شوی. پس از فشار مطلوب ورودی آب ساختمان نیز اطمینان حاصل کنید.

2. مشکلات خروج آب از فاضلاب

گرفتگی فاضلاب و عدم امکان ظرفشویی در تخلیه آب حاصل از شستشو میتواند منجر به توقف کار ظرفشویی شود.
در این صورت مطمئن شوید فاضلاب مشکلی نداشته و راه خروج آب باز باشد.

3. خرابی پمپ تخلیه

پمپ تخلیه قطعه ایست که آب موجود در ظرفشویی حاصل از شستشو را به فضلاب هدایت میکند. اگر این قطعه معیوب شده باشد عملیات تخلیه انجام نمیشود و آب در داخل ظرفشویی میماند.
با تشخیص وجود آب در داخل ظرفشویی، برد دستگاه متوجه وجود مشکل شده و کار ظرفشویی متوقف میشود.

4. گرفتگی شیلنگ تخلیه

آب حاصل از شستوش به کمک پمپ تخلیه و از مسیر لوله تخلیه به فاضلاب میریزد. مواد غذایی بزرگ جامانده در ظورف میتواند سبب مسدود شدن مسیر شده و گرفتگی مسیر میتواند منجر به جمع شدن آب در ظرفشویی و توقف کار ماشین ظرفشویی شود.

همچنین ارتفاع نامناسب شیلنگ تخلیه (شیلنگ تخلیه باید به سمت بالا و سپس به سمت پایین هدایت شده باشد که در مدلهای مختلف متفاوت است) میتواند سبب برگشت آب و ناتوانی پمپ شده و توقف کار ظرفشویی را به همراه داشته باشد.

5. خرابی میکروسوییچ یا قفل در ظرفشویی یا باز بودن در آن

اگر در ظرفشویی بسته نشود، دستگاه شروع به کار نمیکند.
بسته نشدن در میتواند بر اثر سهل انگاری باشد یا خرابی میکروسوییچ و قفل در ظرفشویی.
اگر تغییری در نحوه بسته شدن احساس میکنید یا احساس میکنید در ظرفشویی به سفتی اول نیست احتمالا قفل یا میکروسوییچ در خراب شده و نیاز به تعویض وجود دارد.

6. نشتی آب از ظرفشویی

اگر سنسور کف آب تشخیص دهد که در ظرفشویی نشتی وجود دارد فعالیت آن متوقف شده و تنها پمپ تخلیه جهت خارج کردن آب فعالیت میکند.

7. خرابی هیدروستات

هیدروستات قطعه ایست که میزان آب موجود در ظرفشویی را اندازه گیری میکند. اگر این قطعه خراب شود، ماشین لباسشویی نمیتواند میزان آب را تشخیص داده و کار آن متوقف میشود.

8. خرابی المنت یا سنسور المنت

المنت موجود در ماشین ظرفشویی، آب را گرم کرده و آن را به دمای مورد نظر میرساند. و سنسور آن نیز دما را تشخیص داده و نشان میدهد آیا به دمای تنظیم شده رسیده یا خیر.
اگر المنت در رساندن آب به دمای مورد نظر ناتوان باشد یا سنسور در تشخیص آن با مشکل مواجه شود، برد دستور ادامه کار را نداده و فعالیت ظرفشویی متوقف میشود.

تعمیر ماشین ظرفشویی بوش توسط تیم حرفه ای فیکسی

9. خرابی فن ظرفشویی

فن در بسیاری از مدل های جدید ماشین ظرفوشیی هایی مثل سامسونگ، الجی و بوش وجود دارد و بخار حاصل از شستشو را از فضای ظرشویی به خارج هدایت میکند تا ظرفها خشک و خنک شوند.
در برخی از مدل ها خرابی فن میتواند باعث توقف کار ظرفشویی شود، هرچند در برخی مدلها با وجود ارور، ماشین ظرفشویی به فعالیت ادامه داده و کار را تمام میکند.

10. خرابی برد الکترونیکی یا تایمر

خرابی برد یا سوختن ناگهانی قطعات آن بر اثر نوسانات برق یا مشکلات دیگر مانند اتمام طول عمر قطعات برد، میتواند خاموش شدن یا از کار افتادن ناگهانی ماشین ظرفشویی را به همراه داشته باشد.
در این صورت باید برد الکترونیکی توسط متخصص برد بررسی شده و قطعه معیوب تعویض شود.
در اغلب موارد نیازی به تعویض برد نیست و ا عوض کردن قطعه میتوان آن را تعمیر کرد. هرچند برخی قطعات بردها قابل تعمیر نیستند و نیاز به تعویض برد دارند.
اگر ظرفوشیی شما قدیمی ست و برد ندارد حتما از تایمر استفاده میکند و خرابی آن ممکن است این مشکل را به وجود آورده باشد.

11. خرابی موتور

موتور از مهمترین قطعات لوازم برقی ست که خرابی آن میتواند منجر به توقف کار یا خاموشی کامل ماشین ظرفشویی شود.
موتور ماشین ظرفشویی آب را از ورودی به سمت فضای داخلی ظرفشویی هدایت کرده و عملیات شستشو را انجام میدهد و خرابی آن این عملیات را غیر ممکن خواهد کرد.

12. خرابی پنل

پنل ماشین ظرفشویی یعنی آن قسمت از لباسشویی که دکمه ها قرار دارند و دستورات و برنامه ها را از طریق آن تنظیم میکنید، ممکن است خراب شده و باعث اختلال در ادامه روند شستشو شود.
هرچند این مورد آخرین چیزی ست که در صورت توقف کار ماشین ظرفشویی باید بررسی شود و احتمال توقف ظرفشویی به این دلیل بسیار پایین است.

سخن پایانی

امیدواریم توانسته باشیم در بررسی علل خاموش شدن ماشین ظرفشویی به شما کمک کنیم. البته بسیاری از موارد را میتوانید در منزل بررسی کرده ولی بسیاری از آنها نیاز به حضور یک متخصص دارند تا علاوه بر تشخیص و عیب یابی دقیق مشکل، هزینه های بیشتری ناشی از خرابی دیگر قطعات بر شما تحمیل نکند.

اگر سوالی دارید که در این مقاله پاسخ داده نشد میتوانید در زیر این مقاله بپرسید تا متخصصین فیکسی در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهند. ممکن است سوال شما، سوال بسیاری دیگر از عزیزان نیز باشد.

از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم و اگر به مشاوره تخصصی نیاز دارید میتواندی از طریق درخواست آنلاین اقدام کرده و یا با ما تماس بگیرید.
متخصصین فیکسی در 7 روز هفته به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به شما عزیزان هستند.

5/5 - (8 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

2 پاسخ

  1. دست‌خوش داره 👏👏 توضیحات عالی و کامل.
    اصلا با این همه توضیحات دقیق آدم تعمیرکار نیاز نداره.😅
    موفق باشید. خدا قوت ،🙏⚙️💪

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *