طریقه نصب خازن روی موتور یخچال

در این مقاله از فیکسی قصد داریم طریقه نصب خازن را آموزش دهیم. اما قبل از طریقه نصب باید آگاهی مختصری از خازن، کارکرد و انواع آن و همچنین طریقه تست آن داشته باشید.
لازم به ذکر است بسیاری از اطلاعات این مقاله از کتاب “تعمیرکار دستگاه های سردکننده خانگی و تجاری” نوشته مهندس علی میاح میباشد.

موتور یخچال

موتور یخچال، به عنوان موتوری که عملکرد اصلی یخچال را تضمین می‌کند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. این موتور با استفاده از فشارهای مختلف و فن‌های خنک کننده، اقدام به انتقال گاز فریون در داخل سیستم می‌کند که منجر به خنک کردن فضای داخل یخچال می‌شود.

در واقع، موتور یخچال یک مکانیسم پیچیده است که نیاز به توازن دقیق و نگهداری منظم دارد. برای حفظ عملکرد بهینه و جلوگیری از مشکلات ناشی از کارکرد نامناسب، نگهداری دوره‌ای و تعمیرات به موقع این موتور بسیار حیاتی است. به طور خلاصه، موتور یخچال یکی از عناصر اصلی و بنیادین در فرآیند خنک کردن و نگهداری مواد غذایی است که نیاز به مراقبت دقیق و دقیق دارد تا عملکرد بهینه را تضمین کند.

مقاله پیشنهادی: موتور یخچال|هر آنچه باید قبل از خرید بدانید

خازن

کار خازن، ذخیره بارهای الکتریکی بوده که از دو صفحه هادی تشکیل شده که بین آنها عایق قرار دارد. این عایق ممکن است از جنس کاغذ خشک، کاغذ روغنی، سرامیک، میکا یا ماده شیمیایی (الکترولیت) باشد.

انواع خازن برای نصب خازن روی موتور یخچال

در یک دسته بندی میتوان خازن ها را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. خازن خشک (راه انداز یا استارت)
  2. خازن الکترولیتی (روغنی یا دائم کار)

خازن خشک (راه انداز یا استارت)

این خازن جهت کار متناوب و غیر دائم به کار می‌رود که دارای ظرفیت زیاد و ولتاژ کم نسبت به خازن روغنی ست و به طور لحظه ای وارد مدار می شود (1 تا 3 ثانیه) و همراه سیم پیچ استارت از مدار خارج می شود.
خازن خشک با سیم پیچ سری بسته میشود و در موتورهایی که سیم پیچ استارت آنها از مدار خارج میشود کاربرد دارد.
حداکثر استارت خازن خشک بین 6 تا 10 دفعه در ساعت میباشد.

خازن الکترولیتی (روغنی یا دائم کار)

این نوع خازن ها دارای ظرفیت کمتر و ولتاژ بیشتر نسبت به خازن خشک میباشد و به طور دائم در مدار قرار میگیرد.
این نوع خازن ها به صورت موازی بین سیم پیچ های استارت و رانینگ بسته میشود و موارد استفاده آنها در رله های ولتاژی و PTC است.

ظرفیت خازن

مقدار توانایی ذخیره سازی بارهای الکتریکی خازن را ظرفیت خازن میگویند که برابر است با اختلاف پتانسیلی که به دو سر خازن داده میشود تا مقدار بار الکتریکی در آن ذخیره شود.
واحد ظرفیت خازن فاراد (F) است که برابر با ذخیره یک کولن بار الکتریکی بین دو صفحه خازن وقتی که اختلاف پتانسیل دو سر خازن یک ولت باشد.

ظرفیت خازن در سیستم های سرد کننده

در موتورهای سیستم های سرد کننده از واحدهای کوچکتر از فاراد استفاده میشود که عبارتند از: میکروفاراد، نانوفاراد و پیکوفاراد.

نکاتی درباره خازن در دستگاه های سردکننده

  1. بیشترین واحد مورد استفاده خازن در دستگاه های سرد کننده میکروفاراد است.
  2. خازن خشک مورد استفاده در رله های ولتاژی و جریانی برای موتورهای یخچال 60 یا 80 میکروفاراد است.
  3. خازن روغنی مورد استفاده در موتورهای کولرگازی بین 25 تا 60 میکروفاراد است.
  4. خازن روغنی در رله های ولتاژی 10 و بعضی رله های PTC 4 میکروفاراد است.
  5. خازن روغنی مورد استفاده در موتور فن کولرگازی بین 3 تا 7 میکروفاراد است.

تست خازن

خازن را میتوان به روش های مختلفی تست کرد مه مرسوم ترین آن به وسیله اهم متر است:

  •  تست خازن به وسیله جریان برق
  • تست خازن به وسیله تست لامپ
  • تست خازن به وسیله اهم متر
  • تست خازن به وسیله تستر خازن

تست خازن به وسیله جریان برق

سر خازن را به مدت 1 تا 3 ثانیه به جریان برق وصل میکنیم سپس دو سر آن را به هم اتصال میدهیم. اگر صدای تقه همراه با جرقه به رنگ آبی دیده شد خازن سالم است.
اما اگر جرقه ضعیف و به رنگ قرمز باشد خازن خراب است.
(در این روش لازم است نکات ایمنی را رعایت کنیم زیرا امکان ترکیدن خازن وجود دارد)

تست خازن به وسیله تست لامپ

در این روش یک لامپ 100 واتی را با خازن سری میکنیم. اگر لامپ روشن شد نشان دهنده سالم بودن خازن است. در غیر این صورت خازن معیوب است.

تست خازن به وسیله اهم متر

در لحظه اول خازن را اتصال کوتاه میدهیم تا جریانی وارد اهم متر نشود. سپس رنج مناسب برای اهم متر را انتخاب میکنیم. اگر خازن نشتی داشته باشدعقربه اهم متر ابتدا به طرف صفر و به تدریج به طرف بی نهایت برمیگردد و قبل از آن میایستد.
حال اگر خازن اتصال کوتاه شده باشدعقربه به سمت صفر رفته و روی آن میماند.

تست خازن به وسیله تستر خازن

این دستگاه میتواند به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی در یک مولتی متر وجود داشته باشد و ظرفیت خازن را بر حسب واحدهای مربوطه که بیشتر میکروفاراد است به دست آورد.

طریقه نصب خازن روی رله

البته خازن موتور یخچال به ندرت خراب شده یا دچار مشکل میشود اما در صورت بروز عیب یا سوختگی خازن باید در وهله اول توجه داشته باشید که در مدل های مختلف یخچال فریزر، موتور و رله نحوه نصب خازن با یکدیگر تفاوت دارد.
بهترین روش برای نصب خازن این است که قبل از باز کردن فیش های خازن یا رله از محل نصب و قرار گیری آن اطمینان حاصل کرده و به خاطر بسپریم. و خازن را بر روی رله جدید مثل خازن قبلی متصل کنیم.
اگر در هنگام تعویض موتور نیاز به نصب خازن و رله داشته باشید با توجه به متفاوت بودن نوع موتور بهتر است از تامین کننده موتور نحوه نصب آن را بپرسید.

جمع بندی

در نهایت بحث تعویض موتور، خازن و رله بسیار تخصصی بوده و تعویض آن نیاز به مهارت و تجربه بالا دارد. لذا اگر مهارت لازم در تعمیرات یخچال فریزر را ندارید به هیچ عنوان اقدام به تعویض قطعات یخچال نکنید و از یک متخصص کمک بگیرید.
فیکسی با تیمی از متخصصین با تجربه آماده کمک به شما در زمینه نصب و یا تعویض قطعات بوده و با بالاترین کیفیت کار شما را به انجام خواد رساند.
اگر در زمینه تعمیرات و یا تعویض قطعات نیاز به مشاوره دارید و یا سوالاتی دارید که با مطالعه این مقاله همچنان بی پاسخ مانده اند، در زیر همین مقاله آنها را مطرح کنید تا متخصصین فیکسی در سریعترین زمان ممکن به آنها پاسخ دهند.

4.2/5 - (5 امتیاز)

همین حالا درخواست خود را ثبت کنید

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *